در حال بارگذاری ...

حسین پارسایی : جشنواره تئاتر فجر امسال متنوع ترین جشنواره تئاتر خواهد بود

دومین نشست بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور "حسین پارسایی " دبیر جشنواره،"محمد رسول صادقی" مدیر روابط عمومی جشنواره و جمعی از اصحاب رسانه در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاترشهر، در ابتدای این نشست که صبح روز دوشنبه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر  برگزار شد، حسین پارسایی گفت: تا امروز دبیرخانه بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بر اساس زمانبندی مشخص کارهای خود را انجام داده است و طی ماههای گذشته سه نشست طراحی شد که نخستین آن در پایان نتایج بازخوانی، دومین آن در پایان بازبینی و آخرین نشست آن نیز یک هفته قبل از برگزاری جشنواره فجر برگزار می شود.

وی گفت : ما در آثار رسیده به این جشنواره با تنوع زیادی مواجه بودیم و امسال پنجمین سال است که من در کنار دبیران جشنواره های فجر این سالها حضور دارم و بر این مبنی نیز اطلاعات کاملی در اختیار دارم.

دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر خاطرنشان کرد: هر سال در جشنواره تئاتر فجر نقاط مثبتی وجود دارد و بطور طبیعی گسترش جشنواره ها و تغییر فراخوان از دوره دکتر سرسنگی وجود داشت و سال گذشته نیز حسین مسافر آستانه ایده های جدیدی را ارائه کرد و امسال نیز چنین است که علاوه بر حفظ ساختار گذشته نیز ایده های ارائه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ایده های تاز ه، حضور چهره هایی است که ما نمی شناسیم و به همین منظور نیز امسال نتایج بازخوانی درحالی برگزار شد که متون ارائه شده کدگذاری شده بود و مشخص نبود که متن درحال بازخوانی متعلق به چه کسی است.

جشنواره تئاتر فجر این فرصت را برای جوانان فراهم آورده که بتوانند خود را محک بزنند و در عرصه تئاتر حضور پیدا کنند.

حسین پارسایی در ادامه نشست اظهار کرد: اگر شما 10 سال گذشته را مرور کنید، با اسامی هنرمندان خوشنام کنونی مواجه می شویم که در آن زمان برای ما ناشناخته بودند، درحالیکه امروزه در ردیف چهره های شناخته شده قرار دارند.

دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر در ادامه صحبت های خود از بوجود آمدن بازار تئاتر در این جشنواره خبر داد و گفت: بازار تئاتر برای نخستین بار طراحی شده تا گروههای نمایشی ایرانی که امکان و تجربه حضور بین المللی را دارا هستند با افراد و کمپانی های دنیا در تماس باشند و در غرفه هایی که درنظر گرفته شده، طی پنج روز مستقر شده و آثار خود را ارائه کنند.

در خصوص بخش میهمان جشنواره نیز باید خاطرنشان کنم که این بخش امسال مملو از هنرمندان و چهره های تاثیرگذار تئاتر خواهد بود.

پارسایی گفت: برای جشنواره تئاتر فجر یک پایگاه اینترنتی طراحی شده که به زودی آماده بهره برداری می شود و مراجعه کنندگان می توانند به بخش صوتی و تصویری این وب سایت نیز مراجعه کنند و از اطلاعات کاملتری بهره مند شوند و حدود یک دقیقه از هر اثر را مشاهده کرده و با توجه به سلیقه خود بلیت آثار نمایشی را خریداری کنند.

از سوی دیگر، امسال بر اساس استقبال مخاطبان جشنواره، نوبت های اجرا تعریف می شوند و از طریق سایت جشنواره تئاتر فجر که یک ماه قبل از آغاز جشنواره راه اندازی خواهد شد امکان خرید بلیت آثار نمایشی فراهم می شود.

رسول صادقی، مدیر روابط عمومی جشنواره تئاتر فجر نیز خاطر نشان کرد: در این وب سایت یک نمایشگاه مجازی پوستر نیز درنظر گرفته شده که حاصل فراخوان پوستر جشنواره می شود که می توان کلیه آثار رسیده را مشاهده کرد.

در ادامه نشست، حسین پارسایی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه بانی فیلم در خصوص دلیل عدم حضور محمد چرمشیر در جشنواره تئاتر فجر اعلام اشتباه حضور حسن فتحی و بهرام بیضایی در این جشنواره گفت: از محمد چرمشیر دو اثر نمایشی به درخواست دو کارگردان به جشنواره ارائه شد که پذیرفته شد اما این نویسنده طی نامه ای درخواست کرد که تولید این دو اثر نمایشی به فرصت دیگری موکول شود.

در خصوص حضور بهرام بیضایی و حسن فتحی نیز باید بگویم که طی صحبتی که با ایشان صورت گرفته، این دو هنرمند در بخش چشم انداز بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور خواهند داشت و همزمان با پایان برگزاری جشنواره، اجرای عمومی آثار این هنرمندان آغاز خواهد شد.

پارسایی خاطرنشان کرد: وقتی صحبتی رسانه ای می شود، نمی تواند کذب باشد و ما با همه دوستانی که با ما توافق می کنند، به صورت شفاف صحبت می شود.

در اینجا لازم میدانم به این نکته اشاره کنم که هدف من بعنوان یک خادم تئاتر کشور و یه عنوان دبیر جشنواره  این است که هنرمندان چراغ تئاترکشور را روشن نگه دارند. من تعیین کننده نیستم ولی این امکان را فراهم می کنم که همه حضور داشته باشند.

دبیر بیست و هشتمین جنواره بین المللی تئاتر فجر در پایان در پاسخ به خبرنگار روزنامه رسالت درخصوص پرداختن جشنواره به دست آوردهای انقلاب اسلامی اظهار کرد: دست آوردهای فرهنگی انقلاب همز مان روی صحنه می آید و به این معنی نیست که تمام نمایش ها با موضوع انقلاب باشد. این نسل که تئاتر کشور را راهبری می کند نسل انقلاب است.

وی افزود: از نظر من هر نمایشی که به مفهوم انسانی و تعالی انسانی می اندیشد یک اثر اندیشه ورز است.

از شروع انقلاب تا امروز تئاتر سیر سعودی و تعالی خود را مبتنی بر ارزشها طی کرده ولی در شیوه گاه دچار تناقض هایی می شویم. بنابراین اگر بتوانیم ساحت قدسی آنرا حفظ کنیم، گام بهتری برداشته شده است.

 




نظرات کاربران