محمد اطبایی درباره نقاط ضعف و قوت برگزاری اولین بازار تئاتر ایران در جشنواره بیست و هشتم تئاتر فجر گفت: تمام نقاط ضعف و قوت برپایی اولین بازار تئاتر ایران پیش از برگزاری جشنواره برایم قابل تصور بود. پیشبینی بنده این بود که اولین بازار تئاتر ایران مهمترین اتفاق جشنواره بیست و هشتم می شود و فضایی صمیمانه و گرم و حرفهای در آن شکل می گیرد که به زعم شرکت کنندگان در بازار و صاحبنظران داخلی و خارجی اینپیشبینیها درست بود. وی با اشاره به پیشبینی نقاط ضعف بازار تئاتر ایران گفت:تلاشم این بود که تمام نظم و ترتیب، امکانات و چارچوبی که برای برپایی بازار مدنظر استپیاده شود اما در برخی بخشها نظیر اینترنت پرسرعت این اتفاق رخ نداد. شرکتی که اسپانسر این کار بود در شب برپایی بازار انصراف داد و گروه اجرایی جشنوارهبه دلیل تراکم برنامهها نتوانستند این مشکل را برطرف کنند. مسئول بازار تئاتر ایران افزود: البته اینترنت پرسرعت ابزاری اساسی نبود ولی دوست داشتم قولی که دادهام را عملی کنم. قول دیگرایجاد یک فضاجهت بازبینی نمایشها برای میهمانان خارجی بود و اتاق تشریفات تالار وحدت برای این امر در نظر گرفته شد. اما با وجودتوافقات انجام شده با مدیریتتالار وحدتدر شب برپایی بازار متوجه شدیم امکان استفاده از فضای مورد نظر وجود ندارد. اطبایی با اشاره به ارزیابی سطح کمی و کیفی اولین بازار تئاتر از طریق نظرسنجی از گروهها و هنرمندان شرکت کننده در بازار گفت: خواست مشترک همه گروهها و هنرمندان شرکت کننده اینترنت پرسرعت در بازار بود که امیدوارم در دورههای بعدی بازار تئاتر ایران به اینموضوع نگاه جدیتری شود. وی درباره نقاط ضعف و قوت برگزاری کارگاه "بازاریابی تئاتر" اولین بازار تئاتر ایران توضیح داد: به دلیل تجربه حضور در سمینارهای مختلف بینالمللی در زمینه سینما و تئاتر معتقدم که بازاریابی یک فیلم و تئاتر ایرانی با آثار خارجی متفاوت است. نکات خوبی توسط مدرس کارگاه به شرکتکنندگان منتقل شد اما به نظر مننقطه ضعف کارگاه این بود که نگاه بازاریابی تئاتر مدرس کارگاه که ازکشور انگلستان بود منطبق بابازاریابی مناسب برای تئاتر ایران نبود. مسئول برپایی اولین بازار تئاتر ایران باز بودن فضای بازار و پرهیز از اتاقبندی در آن را باعث یکسانی نگاه در بین شرکت کنندگان دانست: البته برخی دوستان بااین شکل موافق نبودند که نگاهی سلیقهای است. برخی نیز معتقد بودند که جایگاه حرفهای شان بالاتر از این است که در کنار هنرمندان جوان قرار بگیرند. در صورتی که اینطبیعت بازار است که افراد با سابقه و جوان در کنار هم کارشان را بازاریابی کنندتا مشخص شود کدام موفقترند. اطبایی با اشاره به اظهار نظر کورش زارعی در خصوص بازار تئاتر ایران خاطرنشان کرد: من از این اظهار نظر ایشان که برپاییبازار تئاتر را تنها یک شوخی دانسته، حیرتزده شدم. زیرا ایشان علیرغم دعوتی کهشد در بازار حاضر نشدند ولی به گونهای اظهار نظر کردند که گویی هر روز در بازار تئاتر ایران حضور داشته اند. به نظرمنصحبتهای ایشان منبعث از بیاطلاعیشان از بازارتئاتر است. وی ادامه داد:زارعی اظهار داشته حضورهای بینالمللی گروههای ایرانی از طریق لابی با مدیران مرکز اتفاق میافتد. این جفایی بزرگدر حقگروههایی است که طی شش سال گذشته با تلاشهای شخصی خود آثارشان را در خارج اجرا کردهاند. همچنین جفایی است که زارعی در حق دوست خودآقای پارسایی میکند که بارها گفته مرکز هنرهای نمایشی برای هیچیک از گروههای نمایشی امکان خاص اجرای بینالمللی فراهم نکرده است. اطبایی میهمانان حاضر در بازار تئاتر ایران را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: عدهای از میهمانان و مدیران جشنوارهها و تئاترهایخارجیبرای دعوت و عقد قرارداد با گروههای ایرانی از بازار بازدید کردند. عدهای هم برای سرمایهگذاری و تولید پروژه مشترک حاضر شدند. همچنین افرادی هم برای پژوهش در خصوص تئاتر ایران حضور داشتندکه این عمل نیزارزشمند است زیرا در سالهای آینده نتایج این مطالعات و پژوهشها به تولید کارهای مشترک میانجامد. مسئول بخش بینالملل بیست و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر برگزاری هفتههای تئاتر ایران در جشنوارهها و کشورهای مختلف دنیا را از دستاوردهایبرپایی اولین بازار تئاتر ایران ذکر کرد. اطبایی در کل برپایی بازار تئاتر ایران را مثبت دانست:برپایی بازار تئاتر ایران تجربهای گرانقدر بود. عدهای از هنرمندان ایرانی برایبرقراری ارتباط مستقیم با میهمانان خارجی هراس داشتند در حالی که میهمانان شرکت کننده از نحوه عرضه کالای هنرمندان ایرانی بسیار راضی بودند. البته در زمینه بازاریابی تئاتر هنوز نیازمند تجربیاتبیشتری هستیم. وی در خصوص تعداد میهمانان شرکت کننده خارجی اولین بازار تئاتر ایران گفت: از فروردینماه تماسهای متعدد برای دعوت از مدیران جشنوارههای خارجیصورت گرفت وهزاران دعوتنامهطی 10ماهارسال شدکه در فاصله یکماه مانده به برگزاری جشنواره حضور 100 نفر قطعیشد. متأسفانه در فاصله حدود سه هفته مانده به جشنواره تعدادی انصراف دادند و در نهایت اولین بازار تئاتر ایرانپذیرای 60 میهمان خارجی شد. اطبایی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد برپایی بازار تئاتر ایران در دورههای بعدی جشنواره نیز تداوم پیدا کند و مدیران و دبیران جشنواره با جایگاهی کهبازار تئاتر ایران پیدا کرده برگزاری مداوم آن را مدنظر قرار دهند، زیرا برپایی این بازار اتفاقات خوبی را برای تئاتر ایران به همراه خواهد داشت. |