در حال بارگذاری ...

دبیر جشنواره تئاتر خیابانی مریوان :استان کردستان آماده برگزاری جشنواره مهم تئاتر خیابانی است

به گزارش سایت خبری تئاتر شهر

' قباد میمنت نژاد ' روز سه شنبه در نشست خبری پنجمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی مریوان که در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، توضیحاتی در مورد فرایند شکل گیری این جشنواره ارائه کرد.

وی اظهار داشت: دبیرخانه پنجمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی مریوان در ابتدای سال جاری با انتشار فراخوان و ارسال آن به بیش از 252شهرستان و شهر، 30 اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز دانشگاه ها و مراکز هنری برای جذب آثار، فعالیت خود را آغاز کرد.
میمنت نژاد افزود: با پایان یافتن مهلت ارسال آثار، در مجموع 257 اثر شامل 106 طرح نمایشی از تهران و 151 فیلم آثار خیابانی از سایر شهرستان ها در اختیار دبیرخانه قرار گرفت که در نهایت 24 اثر به عنوان پذیرفته شدگان نهایی پنجمین جشنواره تئاتر خیابانی اعلام شدند.
به گفته وی؛ استان های تهران، کردستان، ایلام، گیلان، خوزستان، اصفهان و همدان بیشترین سهم را در ارسال آثار به دبیرخانه داشتند.

دبیر جشنواره سراسری تئاتر خیابانی مریوان؛ از مجید امرایی، حسین راضی و خسرو سینا به عنوان هیات انتخاب آثار و از داود رشیدی، ابوالفضل دژاکام و شهرام کرمی نیز به عنوان هیات داوران این جشنواره نام برد.

وی افزود: این جشنواره از 31 شهریور ماه با حضور 210 نفر از هنرمندان در شهر مریوان افتتاح می شود و مراسم اختتامیه آن نیز سوم مهر ماه برگزار خواهد شد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با اشاره به برگزاری چهار دوره پیشین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی در مریوان، گفت: استفاده از ظرفیت و توانمندی هنرمندان متعهد می تواند ابزار موثر و مهمی در مقابله با هجمه فرهنگی و شیطانی بیگانگان باشد.
میمنت آبادی افزود: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که کردستان را 'سرزمین فرهنگ و هنر و مجاهدت خاموش' نامیدند، قصد داریم این استان را به مامنی برای آفرینش آثار هنری تبدیل کنیم.
وی با اشاره به ظرفیت منطقه کردستان و شهر مریوان، ایجاد تعامل میان هنرمندان، انتقال تجارب و نقد آثار را از اهداف ضروری این جشنواره برشمرد.

به گفته دبیر پنجمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی مریوان؛ معرفی توانمندی بومی برای تقابل با تهدید نرم استکبار از اهداف دیگر این جشنواره است.

میمنت آبادی همچنین به معرفی بخش های جنبی این جشنواره پرداخت و گفت: در واقع در این بخش ها تلاش کرده ایم به توسعه این گونه نمایشی پرداخته شود.

وی، از تلاش های صورت گرفته در راه ثبت مالکیت معنوی جشنواره سراسری تئاتر در شهر مریوان و همزمان با ثبت دبیرخانه این رویداد هنری در این شهر خبر داد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان همچنین از حضور یک گروه نمایشی از آلمان در جشنواره تئاتر خیابانی خبر داد و افزود: گروه نمایشی 'ایومل' در این جشنواره افزون بر اجرای یک اثر خیابانی، کارگاه آموزشی نیز برگزار خواهد کرد.

وی از برگزاری یک کارگاه آموزشی دیگر از سوی یکی از اساتید برجسته تئاتر کشور و نیز نشست پژوهشی با حضور هنرمندان و گروه های تئاتری در بخش جنبی این جشنواره خبر داد.
میمنت آبادی گفت: در پایان جشنواره ضمن تقدیر از گروه های برگزیده، یک گروه نمایشی نیز به بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی می شود.

وی همچنین از راه اندازی چند مکان ویژه و دائمی برای اجرای تئاتر خیابانی در شهر مریوان خبر داد.
مدیر دفتر تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی نیز در ادامه این نشست، توجه به اجرای عمومی تئاتر خیابانی و شناسنامه دار کردن گروه تئاتر خیابانی را از جمله برنامه های این دفتر برشمرد.
مجید امرایی گفت: بزودی سایت تخصصی تئاتر خیابانی به منظور ساماندهی و معرفی گروه های نمایش خیابانی راه اندازی می شود.

به گفته وی، گروهی در دفتر تئاتر خیابانی مشغول تدوین اثری درخصوص تئاتر خیابانی هستند که در بخش پژوهش جشنواره بیست و هشتم تئاتر فجر انتشار می یابد.

امرایی گفت: پنجمین جشنواره سراسری خیابانی مریوان، میزبان یک اجرای ویژه توسط یک هنرمند نوجوان به سبک نقالی و پرده خوانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجونان شهر خواهد بود.
مدیر دفتر تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی در خصوص کمک هزینه ها به گروه های نمایش خیابانی در این جشنواره گفت: بر اساس تفاهنامه منعقد شده میان مرکز هنرهای نمایشی و اداره کل ارشاد استان کردستان، کمک هزینه ها با توجه به شاخص هایی نظیر بعد مسافت و تعداد اعضا به گروه ها تعلق خواهد گرفت.

وی درباره برگزاری بین المللی جشنواره تئاتر خیابانی در سال های آتی گفت: این جشنواره در حال حاضر عنوان سراسری دارد و با حضور یک گروه خارجی در آن نمی توان از این رویداد هنری به عنوان جشنواره بین المللی نام برد.

امرایی افزود: به طور قطع برای برگزاری بین المللی جشنواره تئاتر خیابانی باید ظرفیت های ملی و داخلی در نظر گرفته شود.




نظرات کاربران