در حال بارگذاری ...

دومین سمینار بین المللی "تئاتر و دین" آغاز شد

با سخنرانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

دومین سمینار بین المللی "تئاتر و دین" آغاز شد

دومین سمینار بین المللی "تئاتر و دین" که در روزهای پنجشنبه و جمعه -27 و 28 آبان ماه-برگزار می شود با سخنرانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، حمید شاه آبادی در مراسم افتتاحیه این سمینار ضمن خیر مقدم به میهمانان داخلی و خارجی سمینار بین المللی "تئاتر و دین" اظهار امیدواری کرد با برگزاری این رویداد گام مهمی در جهت توسعه سند ملی " گسترش تئاتر کشور" برداشته شود.

این مقام مسئول در ابتدای سخنان خود در باب موضوع "دین و نمایش" و رابطه این دو گفت : در رابطه با این موضوع بسته به اینکه به دین از چه منظری نگریسته می شود و حدود و ثغور حوزه نمایش چگونه تعریف شود می توان سخنان متفاوتی گفت . اما آنچه مسلم است اینکه ادیان به ویژه ادیان ابراهیمی نه تنها هنر را رد نکرده اند بلکه هر یک به نوعی به حمایت از سبک های مختلف هنری پرداخته اند که هنر نمایش نیز از این حوزه مستثنی نیست.

شاه آبادی در ادامه سخنان خود به ضرورت ارائه تعریفی روشن و جامع از دین پرداخت و افزود: مهمترین بحث در این ارتباط نگاه خاص دین به جهان و انسان است که امروزه در پی شخصی کردن حوزه دین در دوره مدرنیته با عواقب و پیامدهای آن از جمله رواج سکولاریزم مواجه هستیم.

وی در ارتباط با نگاه دین به حوزه هنر نیز گفت : هنر به معنای ارتباط با جهان ماوراء ماده و ادراک لطیفی از حقایق است که در جهان ماده یافت نمی شود . این هنرمند است که با ترجمه آن حقایق به زبان محسوس سایر انسان ها را در سفر روحانی همراه می کند.

معاون امور هنری وزیر ارشاد به ریشه نمایش در آیین های مذهبی اشاره کرد و در ادامه به تشریح نقش آفرینی شگرف دین در این زمینه پرداخت. وی در همین ارتباط سوالاتی نیز از این جمله مطرح کرد : آیا هر قالب نمایشی و هر نوع نمایش و هرگونه جلوه گری برای بیان مقاصد عالی

مناسب است ؟ آیا تمامی اشکال نمایش برای بیان امور لطیف و زیبای هنر ظرفیت یکسان دارند ؟ آیا دین ورزی هنرمندان در ارائه بهتر مفاهیم دینی اثر دارند؟

شاه آبادی با بیان این نکته که هیچ نمایشی در نسبت با دین بلاتکلیف نیست در ارتباط با تعریف نمایش دینی گفت : نمایش دینی محدود به روایت داستان پیامبران و اولیاء نمی شود و منحصر در قصص قرآنی یا کتب آسمانی نیست بلکه هر روایت هنرمندانه ای از داستان احساسات عمیق بشری و هر روایتگری رنج ها و محبت ها و حماسه های بشر یا موضوعات اجتماعی و مضامین اخلاقی و یا تبیین آداب و رسوم جوامع بشری که در پیوند با عالی ترین جقیقت هستی و راس الرئوس زیبایی ها تعریف شده باشد نمایش دینی است.

معاون امور هنری وزیر ارشاد در پایان سخنان خود نیز بر تقویت باورهای دینی و شناخت عمیق معارف الهی در نزد هنرمندان تاکید کرد و گفت: در این مسیر علاوه بر دست یازیدن بر تجربه جهانی نمایش دینی باید بر تجربه غنی فرهنگی و اسلامی و ایرانی مان تکیه کنیم تا از دل تاریخ و آداب و رسوم آنچه بیشتر به کار می آید به میدان آورده شود.

بنابر این گزارش، دومین سمینار بین المللی "تئاتر و دین" با ارائه مقالاتی از کشور های انگلستان ، هلند ، آمریکا ، لهستان و ایران در روزهای 27 و28 آبان ماه برگزار می شود .




نظرات کاربران