در حال بارگذاری ...

زنجان با نمایش حاشیه دوزی های بیرق شیر و خورشید در تئاتر شهر

هنرمندان استان زنجان، در بخش نمایشنامه خوانی بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر روز 20 بهمن ساعت 16 نمایشنامه "حاشیه دوزی های بیرق شیر و خورشید" را با نویسندگی محمد باقر نباتی مقدم و کارگردانی ساسان قجر به خوانش در آوردند.

این اثر نمایشی با یازده هنرمند نقش خوان از استان زنجان و هنرنمایی سپیده سهرابی به عنوان راوی فصل ها و همچنین مشاوره نادر برهانی مرند، از طرف گروه شبیه خوانان مرحوم محله معمار اردبیل اجرا شد که در طول اجرا، حضور کارگردان صاحب نام و خوشفکری همچون نادر برهانی مرند در همه مراحل اجرایی این نمایش محسوس بود.

رخدادگاه این نمایش در روستا و میان انسان های روستایی است با این تفاوت افکار آنها به علت رفت و آمد به شهر پیشرفته تر از روستائیان دیگر است.

مردی بنام مش کتاب که سمبل آگاهی و دانایی است، به دلیل فعالیت های بر ضد رژیم فاسد شاهنشاهی به روستا پناه آورده و با برخوردهای مثبت و ارزشمند خود، جایگاهی مثبت را در میان اهالی بدست آورده و می کوشد آنها را از جنایات رژیم آگاه کند.

راهب یکی دیگر از روستائیان است که دور از چشم هم ولایتی های خود با ساواک همکاری دارد و تلاش می کند تا زمینه دستگیریمش کتاب را فراهم کند، اما مش کتاب که قصد داشته با کمک های اهالی، مراسم عاشورا را در روستا برگزار نماید با اسب سفید یکی از روستائیان از ده می گریزد و عوامل ساواک را ناکام می گذارد.

نمایشنامه "حاشیه دوزی های بیرق شیر و خورشید" از المان ها و نشانه های آشنایی برخوردار است و با تلفیق نمادها و باورهای روستائیان گره ها یی را در نمایش پدید می آورد، اما گاها دچار خطایی سهوی می شود و گره ها را پیش از موعد مقرر می گشاید و در فرازهایی نیز به ابهام های نهفته در متن پاسخی روشن و منطقی نمی دهد.

این نمایش اگر با شخصیت هایی مجازی و در قالب فراواقعی به اجرا در می آمد، شاید اثرات مطلوبتر و شایسته تری را بر جای می گذاشت در حال حاضر نیز نسبت به آثار اجرا شده بخش نمایشنامه خوانی از کیفیت خوبی برخوردار بوده است.




نظرات کاربران