در حال بارگذاری ...

بازگشت از خانه در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر

"بازگشت از خانه" به نویسندگی محمد رضا عرفانی و کارگردانی شیرین بیده، روز چهارشنبه 20 بهمن، ساعت 17:30 در بخش نمایشنامه خوانی بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور یافت.

احمد لشینی، اکبر ملایی، محمدرضا قلمرو و شیرین بیده نقش خوانان و خوانشگران نمایشی بودند که با نیروی مضاعف به این اثر جان تازه ای بخشیدند، یکی از ویژگی هایی که کارگردان در این نمایشنامه خوانی بکار گرفته و باعث کاهش خستگی های احتمالی شده بود، خوانش شرح صحنه ها از سوی همه نقش خوانان بود که این ویژگی به همراه تنوع صداها جذابیت کار را دو چندان کرده است.

داستان نمایش نیز در مورد خانواده ای بود که هر یک در پی حل مسائل و مشکلات فردی بودند، اشکان فرزند بزرگ خانواده، بدون توجه به خواسته های پدر و مادر آنها را رها کرده بود، پدر که پزشکی حاذق و معروف بود، از مبارزان رژیم گذشته به شمار می آمد و به دلایل سوابق مبارزاتی، چند سالی را در زندان به سر برده بود، اما عدم تحمل شکنجه های روحی و روانی زندان و نیز وابستگی بیش از حد به همسر و فرزندان او را وادار به عمل غیر انسانی کرده بود و کسی از این موضوع خبر نداشت، تا اینکه اشکان پسر بزرگ خانواده در گفت و گویی شبانه و در حضور پدر، پرده از این راز بر می دارد و خود نیز به علت تاثیرات منفی به جای مانده از جنگ و اثرات روحی و روانی مصرف مواد مخدر در بیمارستان بستری می شود و...

داستان نمایش، به لحاظ شخصیت پردازی آنگونه که باید به تکامل نرسیده اند و جا دارد نویسنده با کمک کارگردان نکات مبهمی را که در متن وجود دارد برطرف نماید. که از آن جمله می توان به شخصیت مادر که بسیار مهجور مانده اشاره کرد و این در حالی است که باید در پختگی شخصیت مادر کنکاش بیشتری صورت می گرفت.
شخصیت شاهین نیز که در ابتدی خوانش، همچون جوان های بی مسولیت معرفی شده بود در طی نمایش تغییر یافت و این دوگانگی ظاهری با مفاهیم نهفته در درون متن سازگاری نداشت.

در بخش نمایشنامه خوانی، علیرغم وجود ضعف های نوشتاری حضور جوانان گمنام شهرستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر کار پسندیده ای است که در کنار گروه ها تهرانی به رقابت می پردازند.




نظرات کاربران