در حال بارگذاری ...
رضا گوران در نشست خبری " ابرهای پشت حنجره "

مخاطب نمایش های من سطحی نگر نیستند

نشست خبری نمایش " اسب های پشت حنجره " روز چهارشنبه یازدهم اسفند ماه در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر، با حضور عوامل اجرایی این اثر نمایشی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، رضا گوران نویسنده و کارگردان این اثر نمایشی در ابتدای این نشست خبری با اشاره به اجرای سه گانه های نمایشی گروه تئاتر یرما گفت: بعد از اجرای موفق نمایش "می خوام می خوابم" که در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت، سه گانه های گروه یرما با فضایی که مورد نظر ما بود آغاز و با اجرای نمایش" داستان یک پلکان "ادامه پیدا کرد و با نمایش " ابرهای پشت حنجره" به پایان رسید.

وی افزود: به طور حتم فضای کارهای بعدی گروه ما، در این حال و هوا نخواهد بود و تماشاگران تئاتر از گروه نمایش یرما نمایشی دریک فضای متفاوت خواهند دید ضمن اینکه من همیشه براین باورم که نباید برای تماشاگر تئاتر عنصری تکراری باشیم چرا که ما باید در جریان مسیری قرار بگیریم که تماشاگر تئاتر ببیند و از دیدن آن لذت ببرد.

کارگردان نمایش ابرهای پشت حنجره، در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: معتقدم اگر من به عنوان کارگردان به سلیقه مخاطب ارزش قائل باشم و او را به عنوان فردی سطحی نگر فرض نکنم، همیشه موظف خواهم بود که کارم را به بهترین شکل ممکن به مخاطب ارائه کنم بنابراین تئاتر را به عنوان مقوله خطرناک فرض می کنم که حتی در زمان اجرا نیز برای من ایجاد استرس می کند وحتی در آخرین روزهای اجرا نیز من را با خود همراه می کند.

گوران در مورد تاثیراتی که گروه اجرایی نمایش در کارگردانی نمایش داشت، تصریح کرد: قاطعانه می گویم که گروه بازیگران و سایر عوامل نمایش تاثیر بسیار زیادی در اجرای نمایش داشتند چرا که همه این افراد به نفع خودشان در گروه حضور نداشتند بلکه تمام تلاش خود را انجام دادند که به نفع کار فعالیت کنند و این اعتماد دو‌‌طرفه ای بود که در این کار برای من به وجود آمد و تجربه بسیار ارزشمندی بود که من هیچگاه فراموش نمی کنم.

این کارگردان تئاتر درباره شیوه های اجرایی که در سه اثر اجرایی اخیر گروه نمایش یرما به کار گرفته شد توضیح داد: همیشه دوست دارم که کار متفاوتی را بر روی صحنه نمایش تجربه کنم اما این تفاوت را به شرطی می خواهم که تماشاگر اثر خلق شده از سوی من را بفهمد و من سعی نکنم که از هرشناسه ای برای متفاوت بودن استفاده کنم. من همانقدر که شیوه رومئو کاستلوجی را می پسندم از سوی دیگر نمایش های نادر برهانی مرند را هم دوست دارم چرا که آنها تمام تلاش خود را انجام می دهند که با استفاده از شیوهای نوین و متفاوت در تئاتر نمایش کار کنند نه چیزدیگری.

وی ادامه داد: آنچه که علاوه بر موارد یاد شده برای من مهم به نظر می آید این است که همیشه دوست دارم تماشاگر نمایش‌های من، قبل از دیدن نمایش به این نکته فکر کند که می خواهد این بار با اثری متفاوت روبه رو شود و این بهترین چیزی است که همواره انتظار آن را دارم.

گوران، دراین نشست خبری به تجربه های بین المللی خود در عرصه تئاتر هم اشاره کرد و گفت: درطول سال‌های اخیر تجربه های متفاوتی را با هنرمندان خارجی به ویژه در کشور هلند داشتم و با وجودی که قاطعانه بر بالابودن امکانات آنها تاکید می کنم و آن را قابل قیاس با تئاتر ایران نمی بینم اما این علاقه در من وجود دارد که با عوامل ایرانی به ویژه بازیگر ایرانی کار کنم چرا که با بازیگر ایرانی بسیار راحت تر و آسان تر می توانم کار کنم.

نویسنده برگزیده بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درباره متن این اثر نمایشی نیز گفت: در سه اثر اخیری که گروه یرما با اقتباس از آثار خارجی داشته تمام تلاش بر این بوده که با استفاده از متن اصلی نمایشنامه دیگری نوشته شود و بعد از جابه جایی دیالوگ ها و عناصری که نوسنده به آن وارد می کند در طول تمرین شکل جدیدی پیدا کند و تبدیل به اثر تازه ای شود چرا که من اعتقاد دارم نمایشنامه نویسی در خانه معنا ندارد و این حضور در طول تمرینات است که می تواند جنس دیالوگ های مورد نظر من و نحوه اجرای آن را به من نشان دهد که اتفاقا در این نمایش این پروسه طی شد و اگر جایزه ای هم گرفت حاصل تلاشی است که کل گروه در طول تمرینات با من به عنوان نویسنده و کارگردان همراهی کردند.

وی تصریح کرد: به نظر من تمام آثار نمایش دنیا مدام در حال تکرار شدن هستند و به نظر من این هنرمندان هستند که هرکدام به شکلی از این آثار دزدی می کنند در این نمایش هم که بر اساس یکی از نمایشنامه های اسپانیایی اقتباس شده من سعی کردم با وفاداری به محتوای اصلی اثر فضای نمایش، جنس دیالوگ ها و ریتم، شعر گونگی متن را با فضای ذهنی خودم تطابق دهم و به مخاطب ارائه دهم.

گوران در پاسخ به این سوال که آیا در آینده تصمیم به اجرای یک اثر ایرانی با مضمون اجتماعی دارید یا خیر ؟ گفت: سبک من سبک خاصی است ضمن اینکه اعتقاد دارم که کار بر روی درام اجتماعی فعالیت بسیار دشواری است ضمن اینکه جنس نگاه من و فضاهایی که من همیشه تصور آن را برای اجرا دارم گاهی این انگیزه را به من می دهد که در آینده نمایشی با این مضمون را به روی صحنه ببرم اما به طور حتم این اتفاق در سال آینده نخواهد افتاد.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری در باره چرایی استفاده از بازیگران چهره در آثار خود خاطر نشان کرد: به طور حتم برای من مهم شایسته بودن و مناسب بودن بازیگر برای ایفای نقش است ضمن اینکه همواره دوست دارم که با بازیگران حرفه ای و چهره در آثارم استفاده کنم و این طبیعی است که همیشه به بهترین گزینه ها و بهترین ترکیب فکر کنم ضمن اینکه بر این باورم بازیگرانی مانند شهرام حقیقت دوست ، مهدی پاکدل و بهنوش طباطبایی آنقدر قدرت دارند و امتحان خود را پس داده اند که به قدرت بازیگری آنها بیشتر از چهره بودنشان نگاه کنم.

گوران در ادامه پیرامون نحوه بازبینی این نمایش توسط شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی خاطر نشان کرد : خوشبختانه بابت بازبینی و اجرا هیچ مشکلی نداشتیم ضمن اینکه من اصلا دوست ندارم از جایی صحنه ای از کارم را حذف کنم بنابراین تمام تلاش خود را می کنم این موارد از جانب خودم اعمال شود.

کارگردان نمایش ابرهای پشت حنجره در بخش پایانی صحبتهای خود به ارتقا سطح سلیقه مخاطبان تئاتر در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت : در یک برهه زمانی به دلیل فقدان اطلاعات به روز شده در تئاتر ایران که منابع علمی حوزه تئاتر بسیار با مشکل و حاشیه قابل دسترس بود آثاری به روی صحنه می رفتند که با وجود اشکالات فراوان مورد استقبال قرار میگرفتند در حالیکه با شیوه واقعی بسیار دور بودند اما هم اکنون با انفجار اطلاعاتی که در دنیای مجازی به وجود امده کارگردانی تبدیل به شغلی سخت ونفس گیرشده و باعث شده تا تماشاگران توقع به مراتب بالاتری نسبت به سالهای قبل داشته باشد . اکنون زمان آن رسیده است که دیگر نمی توان تماشاگران فهیم تئاتر را فریب داد بنابراین من امیدوارم نمایش ابرهای پشت حنجره در جلب مخاطب موفق بوده باشد.

شهرام حقیقت دوست یکی از بازیگران نمایش هم که در این نشست حضور داشت با ابراز رضایت از حضور در این نمایش گفت: به عنوان بازیگر این اولین تجربه من با رضا گوران بود که اتفاقا تجربه بسیار ارزشمندی بود چرا که رضا گوران کارگردان با سلیقه ای است که کار خود را دوست دارد و هیچ گاه انگیزه خود را از دست نداده وی از آن دسته افرادی است که با وسواس های بسیار زیاد خود تجربه خوبی را برای بازیگر رقم می زند و من امیدوارم این انرژی به مخاطب نمایش هم هدایت شود.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره واکنش های متفاوتی که از حضور بازیگران چهره در حوزه تئاتر وجود دارد تصریح کرد: به نظر من تمام این صحبتها به این خاطراین پیش آمده که خانه ما یک مقدار کوچک است . به اعتقاد من آوردن ستاره ها به تئاتر شبیه این است که یک ماشین گران قیمت و شیک در محله ای واقع در پایین شهر پارک شود در حالیکه اگر همین ماشین در یک جای تمیز و شیک بالای شهر پارک شود حضور این ماشین گران قیمت عادی به نظر خواهد آمد پس می بینید که ما باید این خانه را بزرگ تر کنیم که تمام سوتفاهمات هم از بین برود.

حقیقت دوست ادامه داد : بسیاری از مواردی که در تئاتر وجود دارد از پایه ایراد دارد که نمی توانیم بر مبنای آن به حضور ستاره ها در تئاتر خرده بگیریم و به نظر من این مرزبندی های غلط باید روزی از میان برود چرا که جز این راه دیگری نداریم.

کاوه قائمی یکی دیگر از بازیگران نمایش هم در این نشست گفت: رضا گوران وسواس بسیار زیادی در هدایت بازیگران دارد . در این نمایش هم من تمام تلاش خود را انجام دادم که متفاوت ترین حضورم در صحنه تئاتر به عنوان بازیگر را برای خودم رقم بزنم که امیدوارم تا حدی موفق بوده باشم.

سیامک احصایی طراح صحنه این اثر نمایشی هم در این نشست گفت: من متن اصلی را هیچ وقت مطالعه نکردم اما وقتی قبول کردم که با رضا گوران برای طراحی این نمایش همکاری کنم به خودم گفتم که طرح اولیه من هیچوقت سرانجامی نخواهد داشت و این یک واقعیتی بود که پذیرفتم . بنابراین طرحی که در صحنه این اثر نمایشی می بینید طرحی است که در طول تمرینات شکل گرفت و در صحنه تکمیل شد . که البته این نوع کار کردن هم برای من جذابیتی داشت.
وی افزود : به اعتقاد من اگر هر عنصر شاعرانه ای را در کنار نشانه های شاعرانه قرار دهیم همه چیز در هم گم می شوند پس همیشه باید در کنار شاعرانگی چیزهای دیگری وجود داشته باشد که این فضای شاعرانه برجسته تر به نظر آید. در نمایش ابرهای پشت حنجره نیز این مواردی که به آن اشاره کردم از مهمترین نکاتی بود که به آن دقت زیادی داشتم.

احصایی همچنین درباره حضور ستاره های سینما و تلویزیون در آثار نمایشی خاطر نشان کرد: بسیاری از چهره های سینمایی و تلویزیونی ریشه تئاتری دارند و خیلی از آنها قبل از شهرت فعالیت موثری در تئاتر داشتند پس چه عیبی دارد که این ستاره ها تصمیم گرفته اند بار دیگر در صحنه تئاتر حضور داشته باشند ؟ به نظر من اینها سوالاتی که باید به آن پاسخ داد.




نظرات کاربران