در حال بارگذاری ...
در نشست خبری نمایش " فاوست " مطرح شد

خالی شدن تئاتر ایران از نمایشنامه های بزرگ

نشست خبری نمایشی "فاوست" بعد از ظهر امروز (دو شنبه 16 آذر ماه ) با حضور عوامل اجرایی این اثر نمایشی در تالار چهار سو مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر ، در ابتدای این نشست حمید رضا نعیمی نویسنده و کارگردان این اثر نمایشی در توضیحاتی پیرامون نحوه اجرای نمایش فاوست گفت: این نمایش، اقتباسی از داستان فاوست نوشته فیلسوف و نویسنده بزرگ آلمانی گوته است که تا به امروز و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به شکل یک اثر نمایشی اجرا نشده است.

وی افزود: از دو سال گذشته که ایده اجرای این نمایش در ذهنم پدید آمد، تصمیم به نگارش آن برای اجرای نمایشی گرفتم که البته کار بسیار دشوار و سختی بود ضمن اینکه بعد از پایان نگارش آن دو سالی هم درگیر اجرای آن بودم تا اینکه به پیشنهاد محمد حیدری به عنوان دبیر بیست ونهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر پیشنهاد شد که این اثر نمایشی را در بخش چشم انداز جشنواره و پس از آن در قالب اجرای عمومی آن را به روی صحنه ببرم.

نعیمی ادامه داد: گروه تئاتر شایا از همان سال تاسیس، تمام تلاش خود را به کار گمارده که اگر قرار است نمایشی را در قالب اقتباس یا غیر اقتباس به روی صحنه ببرد در بهترین شرایط ممکن این اثر نمایشی را خلق کند ضمن اینکه من بر این باورم تئاتر ما نباید این چنین از اجرای نمایشنامه های بزرگ و کلاسیک خالی بماند لذا این اجرا برای ما بهترین فرصت بود که بتوانیم در حد امکانات و بضاعت خودمان و مرکز هنرهای نمایشی راهکاری را برای اجرای نمایش فاوست در کشورمان پیدا کنیم.

این کارگردان تئاتر افزود: گوته از جمله آثار بسیار دشواری است که همه اهالی تئاتر می دانند اجرای ان در قالب یک اثر نمایشی کار بسیار دشوار و سختی است از سویی دیگر ما برای اجرای نمایش در ابتدا سعی کردیم که نمایش گوته را ساده کنیم تا ترس چند ساله کار بر روی فاوست فرو بریزد و بعد از ان برای آن ایده هایی هم داشته باشیم که امیدوارم در کار خود نیز موفق بوده باشیم.

نویسنده نمایش فاوست با اشاره به مراحل تمرین این اثر نمایشی گفت: تمرین و تولید نمایش فاوست کار بسیار سخت و نفس گیری بود که بدون همراهی گروه اجرایی و بازیگران نمایش اجرای آن شدنی نبود ضمن اینکه تمام بازیگران نمایش که بعضی از آنها در گروه شایا بودند و برخی از آنها هم به عنوان مهمان در نمایش حضور پیدا کردند به بهترین شکل تلاش خود را انجام دادند که من نمایش را به راحتی کارگردانی و آن را آماده اجرا کنم.

نعیمی، در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطر نشان کرد: من معتقدم حتی اگر در بدبینانه ترین شکل ممکن تماشاگر نتواند با اثر ارتباط برقرار کند اما به این نکته می رسد که گروه برای اجرای اثر چه زحمتی را متقبل شده چرا که این اثر به واسطه حضور حرفه ای ترین هنرمندان تئاتر به روی صحنه رفته در بدترین شرایط مالی حضور در کنار من را پذیرفتند.

وی خاطر نشان کرد: من قاطعانه می گویم زحمتی که ایوب آقاخانی برای بازی در این نمایش کشیده کمتر از بازی آل پاچینو در وکیل مدافع شیطان نیست به همین خاطر است که به شما تاکید می کنم که اگر تماشاگران از این نمایش بدشان آمد من حاضرم پول آنها را پس بدهم.

ایوب آقاخانی یکی از بازیگران نمایش هم که در این نشست خبری حضور داشت با بیان نحوه حضور خود در این نمایش گفت: من در این گروه نمایشی به عنوان مهمان از سوی گروه تئاتر پوشه به این نمایش به عنوان بازیگر وارد شدم و همانطور که می دانید من در ابتدا خود را یک نمایشنامه نویس بعد کارگردان و بعد به عنوان بازیگر خود را به عالم تئاتر معرفی کردم.

وی با اشاره به دغدغه های خود در عرصه بازیگری تصریح کرد: من همیشه برای بازی در یک اثر نمایشی از نمایشنامه انتخابم را شروع می کنم و علیرغم سلیقه بازیگران به نقش و جاذبه‌های نقش فکر نمی کنم و همیشه این موضوع را به عنوان دغدغه در عرصه بازیگری می دانم که به عنوان بازیگر حافظ نمایشنامه نویسی باشم.

بازیگر نقش مفیستو در نمایش فاوست ادامه داد: اقتباسی که حمید رضا نعیمی از فاوست داشت برای من بسیار مفتون کننده بود چرا که این اثر نمایشی با وفاداری کامل به واقعه اصلی داستان فاوست توانسته در یک بازآفرینی قوی اثری را خلق کند که برای هر تماشاگری که در یک افت و خیز تاریخ است اثری قابل فهم و در عین حال جذاب باشد.

آقاخانی ادامه داد: فاوست حمید رضا نعیمی از جمله آثاری است که پاسخ بسیاری از سوالات تماشاگرانی را خواهد داد که هدف از اجرای فاوست را پرس و جو می کنند و من یکی از علاقه مندان تجربیات او بودم و هستم که در بعضی از موارد به این تجربیات حسادت می کردم و این حسادت باعث شد که به نعمیمی برای حضور دراین نمایش پاسخ مثبت بدهم و فکر می کنم انتخاب غلطی هم نداشته باشم.

وی افزود: نگاه متفاوت به نمایشنامه، گرایش به کاشت نطفه های معاصر و به زمین کشیدن اساطیر و قابل هضم کردن آن برای مخاطب امروزی که اسطوره گریز است و در دنیای امروز خود درگیر بزرگترین تراژدی هاست مهم عناصر این اثر نمایشی است که برای هر بازیگری لذت بخش است.

آقاخانی در بخش دیگری از صحبت‌های خاطر نشان کرد: من به عنوان بازیگر نقش مفیستو سعی کردم با کمک کارگردان در طول تمرینات شخصیت کلیشه ای در دل تاریخ ادبیات نمایشی را طوری ارائه بدهم که با یکسری ضد کلیشه ها موقعیت‌هایی را ارائه دهد که تماشاگر با او و شخصیت او همذات پنداری کند به همین خاطر از بودن در این کار بسیار خوشحالم و فکر می کنم قابل دفاع ترین اثر باشد که در کارنامه بازیگری خود تاکنون از آن یاد خواهم کرد و ذکر این نکته در اینجا ضروری است که در آینده از همکاری من با حمیدرضا نعیمی بیشتر خواهد شنید.

این نویسنده و کارگردان تئاتر در ادامه صحبت‌های خود با انقاد از جریان نقد در تئاتر ایران از مطبوعات و منتقدان خواست تا بدون غرض ورزی های شخصی و پرهیز از کلی نگری به نقد آثار بپردازند و کاری کنند که تماشاگران راحت تر به تماشای یک نمایش هدایت شوند.
وی خاطر نشان کرد: هیچ هنری به اندازه تئاتر شریف و البته ضعیف نیست بنابراین من از همه اهالی مطبوعات می خواهم بیش از پیش به رسالت فرهنگی خود فکر کنند.

خسرو شهراز از بازیگران این اثر نمایشی هم که در این نشست خبری حضور داشت با ابراز خرسندی از حضور در این نمایش گفت: تجربه حضور در نمایش فاوست بعد از سالها همکاری من با گروه تئاتر شایا از سخت ترین و البته بهترین تجربه‌های حضور من به عنوان بازیگر در این گروه بود که برای اجرای این نمایش تمرینات فوق‌العاده سنگین و منظمی را پشت سر گذاشت.

وی افزود: حتم دارم که نمایش فاوست به لحاظ اجرایی از جمله آثار درخشانی است که دراین سال‌ها تقدیم مخاطبان تئاتر شده چرا که ما تمامی اعضای گروه در یک پروسه فشرده و فوق العاده سنگین تجربه بسیار بزرگی را پشت سر گذاشتند و من امیدوارم این تجربه برای تماشاگران هم شیرین باشد.

بهناز نازی از دیگر بازیگران نمایش در این نشست گفت: از سال 73 تاکنون افتخار همکاری با گروه تئاتر شایا را دارم و کارکردن با حمید رضا نعیمی را برای خود امری قابل ستایش می دانم چرا که نمایشی به روی صحنه می بریم این حس که این اثر با اثر دیگری از درجه کیفی بیشتری برخودار است کاملا برای من به وجود می آید.

وی افزود: نقش مارگریت نقش بسیار متفاوتی از داستان اصلی فاوست است که من از طریق تحلیل به ان دست پیدا نکردم بلکه تلاش کردم از طریق قرار گرفتن در موقعیت نقش اثر را به جلو ببرم و امیدورام تماشگر هم چنین حسی را داشته باشم.

یعقوب صباحی بازیگر نیز گفت : حمیدرضا نعیمی نویسنده قهاری است که کار در کنار او برای من لذت بخش است و این لذت به خاطر ایفای نقش هرچند کوتاه هم نیست بلکه به خاطر حضور در کنار هنرمندی است که مخاطبان برای او ارزش فراوانی دارد.

پریدخت عابدین نژاد طراح لباس این نمایش هم در این نشست گفت: آنچه که با حمید رضا نعیمی به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش برای طراحی لباس مد نظر بود این بود که طراحی لباس ها به گونه ای باشد که در عین مدرن بودن زمان مشخصی را هم به تماشگر نشان ندهد اما به طور کلی سعی کردیم دوره زمانی نمایش را از قرن 19 میلادی در طراحی خود اعمال کنیم که به تدریج و با توجه به اتفاقات نمایشنامه به سمت قرن حاضر پیش می رود به همین خاطر در بعضی جاها تعمدا خواستیم که گوشه چشمی هم به تاریخ داشته باشیم.

وی افزود: با اینکه در نوع رنگ بندی لباس بازیگران نمایش با نعیمی اختلافاتی داشتیم اما آنچه که شما از طراحی لباس شخصیت های نمایش می بینید رنگ های خاموش و تیره ای است که در تعامل فکری با کارگردان نمایش صورت گرفته است.

رضا مهدی زاده طراح صحنه نمایش فاوست نیز در این نشست با بیان اینکه حضور خود در این اثر نمایشی به عنوان طراح صحنه را از افتخارات دوران تئاتری خود می داند ، خاطر نشان کرد: من در سالهای گذشته افتخار همکاری با گروه تئاتر شایا را داشتم و این همکاری باعث شد که خاطره خوبی از این گروه نمایشی و حمید رضا نعیمی داشته باشم در همان ایام که آقای نعیمی به عنوان بازیگر در یک اثر نمایشی به کارگردانی شهرام کرمی حضور داشت دغدغه اجرای نمایش فاوست توسط وی بیان شد و من با افتخار اعلام کردم که تمایل دارم به عنوان طراح صحنه در اثر حضور داشته باشم.

وی افزود: با اینکه این نمایش قرار بود این نمایش در تالارهای دیگری غیر از تالار چهار سو به روی صحنه برود اما در نهایت به این تالار رسیدیم و به این نتیجه رسیدیم که چیزی که باید برای ما مهم باشد این است که خلاق تر باشیم و به صحنه ای فکر کنیم که در یک فضای پویا و با در دست داشتن حداقل فرم ها به وسیله جا به جایی بازیگران تصاویر زیبایی را برای مخاطبان خلق کنیم.




نظرات کاربران