در حال بارگذاری ...
آغاز اولین گردهمایی گروه های تئاتر شهرستان در تئاتر شهر

توصیه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به گروههای تئاتری

نخستین گردهمایی مدیران کل، روسای دفاترانجمن هنرهای نمایشی استان ها و سرپرستان گروههای نمایشی سراسر کشور شنبه 21 اسفند ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار اضلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این مراسم با تقدیر از برگزاری چنین گردهمایی گفت : با اینکه این گردهمایی در روزهای پایانی سال برگزار می شود اما نفس برگزاری چنین برنامه ای می تواند نوید بخش سال خوبی برای اهالی تئاتر شهرستان با توجه به اقدامات گسترده معاونت هنری و مرکز هنرهای نمایشی در این زمینه باشد .

وی افزود: همواره وقتی با هیات دولت در سفرهای استانی حضور پیدا می کردیم گروه و هنرمندی نبود که از وضعیت موجود در تئاتر شهرستان محل اقامت خود گلایه نداشته باشد از این جهت ما تمام تلاش خود را انجام دادیم که برگزاری چنین گردهمایی مقدمه ای برای حمایت های هرجه بیشتر از تئاتر شهرستان باشد .
حسینی با بیانم اینکه استعدادهای زیادی در تئاتر شهرستان وجود دارد خاطر نشان کرد: این استعدادهای هنری نشانگر حضور جوانان با انگیزه ای است که اگر از حضور آنها بیشتر استفاده شود شور و نشاط بیشتری را به فضای تئاتر کشور می دهد.

عضور شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از صحبتهای خود با انتقاد از آمار اندک حضور تئاتر در سبد فرهنگی خانوارها بر اساس آمار شورای فرهنگ عمومی کشور گفت : کمبود در این ماجرا علاوه بر اینکه به مسائل سخت افزاری و کمبود امکانات بر می کردد به مساله عدم استفاده کامل از همه ظرفیت ها نیز بر می گردد و به نظر من ساماندهی گروههای نمایشی سراسر کشور اقدام خوبی برای حل این گونه مشکلات است که امیدوارم از سال آینده با اختصاص یک اعتبار قابل قبول و همت مدیران استانها بتوانیم اقدامات موثری را انجام دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ظرفیتهای سخت افزاری موجود در نهادهای دیگر دولتی و تاکید رییس جمهورمبنی بر پرهیز از بخشی نگری گفت : اگر خارج از مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سالنی هست که می تواند برای حل مشکل سالن های نمایشی مورد استفاده گروههای هنری شهرستانها قرار گیزر باید بتوانیم از ظرفیت این سالن ها که در طول سال استفاده چندانی از انها نمی شود استفاده کنیم چرا که همین سالن های نیز م یتواند کمک شایان توجهی به حل مشکل گروههای تئاتر شهرستان برای اجرای آثار نمایشی بکند.

وی خاطر نشان کرد : البته شاید همین سالن ها از استاندارهای لازم برای اجرای خوب یک اثر نمایشی نداشته باشد اما به نظر من می تواند نقطه شروع خوبی باشد که بتوانیم از همین امکانات محدود کار را آغاز کنیم.

حسینی در ادامه این مراسم خطاب به گروههای شهرستانی از آنها خواست که ضمن بیان دیدگاهها و تقاضای خود برای ساماندهی گروهها به مساله محتوای در آثار نمایشی نیز توجه کند.

به گفته وی تئاتر شهرستان این زمینه و قوت را دارد که ضمن ایجاد رشد و شکوفایی در استانها و شهرهای مختلف کشور به تقویت تئاتر در سطوخ خارجی نیز کمک کند بنابراین گروههای نمایشی نباید از همان ابتدا آیه یاس بخوانند و نسبت به مسال مختلف همیشه واکنش منفی نشان دهند.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همجنین به گروههای نمایشی توصیه کرد که بیشتر از گذشته به فرهنگ کشورمان تعصب داشته باشند و ازاین پس نسبت به تولید آثار نمایشی که مبتنی بر فرهنگ ایرانی باشند اقدامات جدی تری انجام دهند البته باید به این نکته هم توجه داشت که صرف توجه به این مووضع هم نباید باعث وشد که دور خودمان دیوار بلندی بکشیم و از اندیشه متفکران دنیا استفاده نکنیم بلکه هدف این است که در ابتدا داشته های خودمان را باور داشته باشیم.

عضور شورای عالی انقلاب فرهنگی د رادامه صحبتهای خود از توجه هنرمندان به عموم مردم فارغ از نگاه تام به عده ای خاص اشاره صحبت کرد و گفت : توجه هنرمندان تئاتر به عموم مردم جامعه به معنای سطحی نگری و رفتن به سمت ابتذال نیست بلکه تمام منظور ما این است که یک هنرمند باید به احساس همه اقشار جامعه و نه عده ای خاص توجه کند البته این معنای این حرف نیست که آثار خاص و متفکرانه به صورت کلی کنار بگذاریم.

حسینی افزود: پرهیز از غرور کاذب بعد از دریفات جایزه و یا هر نوع دیگری از تجلیل و تقدیر و استفاده نکردن از فکر و اندیشه دیگران یکی از آفت های بزرگی است که می تواند برای هنرمندی به عنوان یک مانع بزرگ د رراه پیشرفت او معرفی شود بنابراین من از همه شما هنرمندان فعال تئاتر شهرستان می خواهم به خاطر استعداد بزرگی که دارید مغرور نشوید و از این ابزار به عنوان یک اغاز یاد کنید تا این مساله تبدیل به مانع نشود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پروژه های ایران هراسی دشمنان انقلاب گفت : در جایی که دشمن بحث ایران هراسی را مطرح می کند ما هم می توانیم برای مقابله با این پروژه ها و نظام سلطه آثار هنری را از طریق تئاتر خلق کنیم که می تواند برای نظام سلطه چالش ایجاد کند ضمن اینکه توجه به برخی رویدادهای کشورهای دیگر و استفاده از انها در خلق یک اثر نمایشی هم م یتواند نقش تعیین کننده ای برای ما داشته باشد.




نظرات کاربران