در حال بارگذاری ...
پیام روز جهانی تئاتر منتشر شد:

«با تئاتر می‌توان آینده‌ای صلح‌آمیز را برای بشر پیش‌بینی کرد»


پیام روز جهانی تئاتر، از سوی دو تن از دست‌اندرکاران این عرصه برای علاقمندان و هنرمندان تئاتر منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر و به نقل از ITI پیام روز جهانی تئاتر با عنوان «تئاتر در خدمت بشریت» از سوی جسیکا ای. کاوا هنرمند اهل کشور اوگاندا منتشر شد.

جسیکا ای.کاوا در ابتدای این پیام، با اشاره به پتانسیل عظیم تئاتر برای گردهم آ‌وردن جوامع مختلف، نوشت:‌ آیا تا به حال تصور کرده‌اید که تئاتر می‌تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند برای ایجاد صلح و آشتی به کار گرفته شود؟

وی در ادامه آورده است: در حالی که ملل مختلف مبالغ هنگفتی از بودجه‌های خود را صرف ماموریت‌ها و درگیری‌های خشونت‌آمیز می‌کنند، به توانایی‌های هنر تئاتر به عنوان یک جایگزین مناسب برای کمتر کردن خشونت‌ها و درگیری‌ها، توجه اندکی می‌شود.

در بخش دیگری از این پیام سالانه آمده است: تئاتر این توانایی را دارد که با نفوذ به روح انسان‌ها از وحشت و سوء ظن‌های بشر که همواره با آن دست به گریبان است کاسته و با تغییر تصور آدمی، جهانی متفاوت را برای فرد و به تبع آن برای جامعه باز‌آفرینی کند.

ای‌. کاوا در ادامه‌ی این پیام با اشاره به توانایی‌های خاص تئاتر در قطعیت بخشیدن به معانی و پیشبرد ایده‌های پیشرو، نوشت: به این طریق می‌توانیم آینده‌ای صلح‌آمیز پیش‌بینی کنیم؛ ما باید با به کار گرفتن شیوه‌های مسالمت‌آمیز به دنبال درک، ‌احترام و شناخت متقابل باشیم و در این راه، بشر در راه بهره‌ بردن از صلح قرار می‌گیرد.

او تئاتر را به عنوان زبانی بین‌المللی تعریف کرد که ما می‌توانیم بوسیله آن، پیام صلح و آشتی را منتشر کنیم و اعطای شانس حیات دوباره و امکان انتخاب‌های دیگر به انسان برای کشف مجدد و فهم و واقعیت‌ها را از دیگر توانایی‌های این هنر پیشرو دانست.

جسیکا ای. کاوا در ادامه‌ی پیام روز جهانی تئاتر با اشاره به دیگر مشخصه‌های توانمند این هنر از جمله گام جسورانه و رو به جلو، توانایی ادامه‌ی زندگی روزمره برای مقابله با مسائل مبتلا‌ به انسان از جمله بحران‌های بشری و جنگ، آورد:‌ امروز تئاتر در مناطق جنگ‌زده و جوامعی که دچار بیماری و فقر شدید شده‌اند نیز به حیات خود ادامه می‌دهد.

وی افزود:‌ تئاتر رشد چشمگیر و موفقیت‌های بسیاری در آگاهی بخشی به مردم برای یاری رساندن به قربانیان پس از جنگ داشته است. نهادهای فرهنگی از جمله «موسسه بین‌المللی تئاتر» که هدفشان تحکیم صلح و دوستی بین ملت‌هاست هم اینک نقش صلح‌آمیزی را در جهان ایفا می‌کنند.

جسیکا ای.کاوا در پایان سخنانش تاکید کرد: با این حد آ‌گاهی از توان و قدرت تئاتر، اجازه دهیم سلاح‌ها و بمب‌ها فقط در اختیار نیروهای حافظ صلح باشند و فقط به دنبال شیوه‌هایی برای ایجاد صلح و دوستی باشیم. ما می‌خواهیم در روز جهانی تئاتر به این چشم‌انداز تعمق بخشیم که تئاتر می‌تواند یکی از مهمترین ابزارهای گفت‌وگوی جهانی برای دیالوگ باشد.

جفری رایت نیز در آ‌ستانه‌ی روز جهانی تئاتر در پیامی با عنوان «هنر گوش دادن» پیامی با این متن را منتشر کرد:

«تئاتر شکل بخشیدن مجدد به واقعیت است و این هنر می‌تواند به عنوان هنری نشاط‌ آفرین در مواجهه با چالش‌های معاصر دیده شود.»

وی در ادامه نوشت: دعا کنید مردم ژاپن، هائیتی، شمال آفریقا، خاورمیانه و هر جا که امروزه رنج و دردی وجود دارد، بتوانند توان باز‌آفرینی مجدد واقعیت را به دست ‌آورند.

جفری رایت با اشاره به توان تئاتر در توان‌بخشی به مردم ملل فقیر، علاوه بر توسعه‌ی اقتصادی که به عنوان ویژگی برای این هنر لحاظ کرد، گفت: با به‌کارگیری تئاتر در این جوامع، پیشرفت‌ها سریع‌تر میسر می‌شود و رویدادهای اجتماعی قابل توجهی رخ خواهد داد.

رایت در بخش دیگری از این یادداشت همچنین نقش تئاتر را در افزایش عدالت اجتماعی و کاهش فقر بسیار موثر دانست.




نظرات کاربران