در حال بارگذاری ...
مدیر کل هنرهای نمایشی خبر داد

معرفی مدیر مجموعه تئاتر شهر قبل از مراسم اردیبهشت تئاترایران

مدیر کل هنرهای نمایشی در برنامه " دو نیم ساعت " شبکه خبر سیما ضمن تشریح فعالیتهای مرکز هنرهای نمایشی در سال 89 و معرفی برنامه های این مرکز در سال 90 از معرفی مدیر مجموعه تئاتر شهر قبل از برگزاری مراسم اردیبهشت تئاترایران خبر داد.
به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر ، حسین مسافر آستانه در این برنامه که پنجشنبه شب (18 فروردین ) در برنامه دونیم ساعت شبکه خبر برگزار شد به تشریح فعالیتهای تئاتر ایران در سال گذشته و تبیین برنامه های مرکز هنرهای نمایشی در سال 90 پرداخت.

سال 89 ، سال پرفراز و نشیب تئاتر ایران
مسافر آستانه در این نشست با بیان اینکه سال 89 سال پر فراز و نشیبی برای تئاتر ایران بود و ما شاهد اتفاقات متعددی در این حوزه بودیم گفت : در این مدت تمام تلا ش ما بر این بود شاهد فعالیتی باشیم که تئاتر بر اساس یک آیین نامه و ضوابط مشخص در همه مراحل خود شکل موثری به خود بگیرد و بر اساس این تعاریف به سمتی برویم که تالارهای تابعه براساس شرایطی باشند و همه برنامه ها منظم برگزار شود که البته این برنامه با حضور برخی از هنرمندان تئاتر در حال بررسی است که به زودی نتایج ان اعلام خواهد شد.

اعطای پروانه به گروههای تئاتری مهم ترین اتفاق تئاتر شهرستانها
مدیراداره کل هنرهای نمایشی به توجه این مرکز نسبت به تئاتر شهرستانها اشاره کرد و گفت : در سال گذشته توفیق این را داشتیم که شاهد اتفاق ارزشمندی در عرصه تئاتر شهرستانها باشیم و آن اعطای پروانه برای گروههای تئاتر شهرستانها بود که باعث بروز یک اتقاق مهم در این این عرصه شد که ادامه آن را در مراسم اردیبهشت تئاترخواهید دید . به طور کلی باید به این نکته اشاره کرد که سال 90 سال ضابطه مندی تئاتر ایران خواهد بود.

معرفی مدیر مجموعه تئاتر شهر
مسافرآستانه در ادامه این برنامه تلویزیونی که به صورت زنده و مستقیم از شبکه خبر سیما پخش می شد در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر خواسته هنرمندان و اهالی رسانه در مورد معرفی مدیر مجموعه تئاتر شهر گفت : این خواسته ، خواسته کاملا درستی است و من به این نکته اعتقاد دارم که مدیر مجموعه تئاتر شهر باید هرچه زودتر معرفی شود تا تصمیمات انجام گرفته را اجرایی کند.
وی افزود : قرار ما براین نیست که مدیری برای مجموعه تئاتر شهر معرفی نشود چرا که ما از چندی پیش مشغول رایزنی بودیم تا هرچه زودتر مدیر مجموعه تئاتر شهر را معرفی کنیم . به هر حال امیدواریم قبل از برگزاری مراسم اردیبشهت تئاتر ایران که از نظر ما سر آغاز جدیدی در عرصه تئاتر ایران است مدیر مجموعه تئاتر شهر معرفی شود.

صفر شدن بدهی های معاونت هنری و دستمزد گروههای نمایشی
مدیر مرکز هنرهای نمایشی همچنین به مساله بودجه تئاتر و عدم پرداخت برخی از دستمزدهای گروههای نمایشی و همچنین بودجه خانه تئاتر اشاره کرد و خاطر نشان کرد : متاسفانه هنوز بودجه مورد نیاز خانه تئاتر به صورت کامل پرداخت نشده و ما به دقت پیگیر این مو ضوع هستیم . علاوه بر این بودجه مرکز هنرهای نمایشی هم هنوز به صورت کامل دریافت نشده و ما منتظر هستیم که این مشکلات هرچه زودتر مرتفع شود .
وی افزود :‌ متاسفانه تا کنون بسیاری از اجراهای تئاتری هنوز دستمزد خود را دریافت نکرده اند علاوه براینها ما درسال گذشته بیش از 4 میلیارد تومان از دیون سالهای قبل از 89 راهم به گروههای نمایشی پرداخت کردیم و طبق آماری که گرفتیم باید 2 میلیارد تومان دیگر را هم در رابطه با طلب گروههای نمایشی در سال 89 پرداخت کنیم که در چند ماه آینده نیز پرداخت این طلب ها در اولویت های ما قرار دارد .
مسافر آستانه با اشاره به نحوه تخصیص بودجه از مراجع بالاتر به معاونت هنری وزارت ارشاد که شامل حوزه های نمایش ، تجسمی و موسیقی است تاکید کرد : باید تمام تلاش ها صورت گیرد که بدهی های معاونت هنری به صفر برسد تا دیگر شاهد چنین مشکلاتی در عرصه تئاتر نباشیم.

تحول جدی در نحوه انعقاد قرارداد با گروههای نمایشی در سال 90
مسافر آستانه دراین برنامه با اشاره به تحول جدی در نحوه انعقاد قرار دادهای گروههای نمایشی نیز توضیح داد : همانطور که می دانید از سال گذشته با مطرح شدن شیوه نامه حمایت از گروههای نمایشی و تحولاتی که قرار است بر اساس این شیوه نامه در انعقاد قرار داد گروههای نمایشی صورت پذیرد دیدگاههای بسیاری متفاوتی از جانب هنرمندان ارجمند تئاتر در قالب واکنش های مثبت و منفی در رسانه ها و محافل هنری مطرح شد که این امر ما را بر ان داشت که با دقت بیشتری روی این شیوه نامه کار کنیم و با برگزاری جلسات متعدد قراردادهای نمایشی را در قالب شکل تازه و موثری به گروههای نمایشی ارائه کنیم .
وی افزود : درتدوین قرار داد جدید گروههای نمایشی که اتفاقا با اعمال نظر خانه تئاتر در زمینه میزان دستمزدهای صنف های مختلف لحاظ شده چگونگی عقد قرارداد با گروههای نمایشی تعیین شده و در آن مهم ترین چیزی که به چشم می آید مشارکت گروه ها در اجرای نمایش نسبت به گذشته است که به طور حتم اگرکار ارزشمند تری را به روی صحنه ببرند از نظر مالی بیشتر از گذشته منفعت خواهند برد .
مدیرکل هنرهای نمایشی توضیح داد :این قرار دادهای جدید هم اکنون در مرحله امضای طرفین قرار داد قرار گرفته که به زودی جزییات آن اعلام خواهد شد .
مسافر آستانه در بخش دیگری از صحبتهای خود پیرامون موضوع دستمزد گروههای نمایشی خاطر نشان کرد : در آیین نامه جدید شورای حمایت از آثار نمایشی سعی شده تا حد ممکن به ارتقا دستمزد اهالی تئاتر کمک های لازم انجام گیرد که از آن جمله می توان به در اختیار گذاشتن فروش کل گیشه به گروه تئاتری اشاره کرد که اگر کاری در این زمینه موفق باشد قطعا شاهد اتفاقات خوبی درزمینه دستمزدها خواهیم بود.

اعلام بودجه 20 میلیاردی برای تئاتر
مدیر کل هنرهای نمایشی در این برنامه به مساله کمبود بودجه تئاتر هم اشاره کرد و گفت : متاسفانه تئاتر ایران در تمام دوره های خود بودجه لازم را دریافت نکرده و همواره از این موضوع رنج برده است و مسوولان نیز با آن مشکل داشتند البته جا دارد از زحمات کمیسیون فرهنگی مجلس که در این ساله به افزایش بودجه تئاتر کمک شایان توجهی کرده قدر دانی کنم اما لازم می دانم که به این موضوع اشاره کنم که ظرفیت تئاتر ایران بیشتر از اینهاست .
وی ادامه داد : ما درسال جاری بودجه 20 میلیاردی را برای تئاتر اعلام کردیم که تا به امروز مشخص نشده که چه مقدار از این بودجه به تصویب رسیده اما امیدوارم همه این مبلغ به تصویب برسد زیرا توقع ما از سیاستگذاران این حوزه این است که نه تنها بودجه تئاتر بلکه بودجه معاونت هنری افزایش پیدا کند .چرا که ما بر این باوریم در هیچ جای دنیا بودجه تئاتر کمتر از سینما نیست.

ازاظهار نظربرخی از دوستان تعجب می کنم
مسافر آستانه در ادامه این نشست با طرح سوالی از جانب حمید رضا مدقق مجری این برنامه مبنی بر اینکه چراعده ای از هنرمندان نسبت به نپذیرفتن اجازه وقت ملاقات توسط وی در محل دفتر کاری خود اعتراض دارند ؟ پاسخ داد : من تعجب می کنم که عده ای از دوستان چنین اعتراضی را دارند چرا که من در زمان حضور در دفتر با رویی گشاده آماده شنیدن و دیدن نقطه نظرات هنرمندان و درخواست های آنها هستم . حتی این ارتباط در خارج از محل کار و تا نیمه های شب با تماس تلفنی نیز برقرار است و این حجم مراجعات به حدی بالاست که من در بسیاری از جلسات با تاخیر حضور پیدا می کنم.
وی دراین زمینه گفت : این را می پذیرم که تاکنون نتوانستم آنطور که باید در خدمت دوستان تئاتری خودم باشم اما به آنها می گویم که این نکته را پذیرند که اداره ما یکی از پرمشغله ترین ادارات هنری است که در فشرده ترین زمان ممکن مجبور به پیگری کارهاست.

پیشنهاد تشکیل سازمان تئاتر
مدیر کل هنرهای نمایشی در این نشست به پیشنهاد تشکیل سازمان تئاتر هم اشاره کرد.
وی گفت: این حرف امروز و این ساعت من نیست . بلکه من در سالهایی که سمتی در مرکز هنرهای نمایشی داشتم پیشنهاد تشکیل این سازمان را در دولت نهم ارائه دادم چرا که برای تشکیل چنین سازمانی که نیاز تشکیل آن بیش از هر زمان دیگری احساس می شود باید کار کارشناسی دقیقی صورت گیرد که ما بتوانیم از پس این همه تقاضا در عرصه تئاتر که اداره کل در شان آن نیست برآییم و من امیدوارم در این زمینه مطالعات دقیق تری صورت گیرد.

افزایش تقاضای کمپانی های بین المللی تئاتر برای دعوت از گروههای تئاتری
مسافرآستانه گفت : خوشبختانه ما هرساله شاهد افزایش تقاضای گروههای بین المللی و کمپانی مختلف تئاتر در سطح جهان از تئاتر ایران هستیم که این تعداد در ماههای اخیر افزایش دو چندانی داشته به طوریکه بعد از برپایی بازار تئاترایران در بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر که با حضور مدیران کمپانی های معتبر تئاتر دنیا در تالار وحدت برگزار شد ما هرروز شاهد ارسال دعوتنامه گروهای و کمپانی های جهانی برای حضور گروههای ایرانی در خارج از کشور هستیم.
وی افزود : اولین حضور تئاتر ایران در عرصه های بین المللی از نوروز امسال آغاز شد که امیدورایم در سال جدید شکل جدی تری به خود بگیرد البته باید به این نکته هم اشاره کرد که در نحوه حمایت ما از گروههای ایرانی برای حضور در رویدادهای بین المللی تفاوت هایی وجود دارد که در صورت حضور در برنامه های بعدی به آن اشاره خواهم کرد.

تئاتر حرفه ای داریم ، گروه حرفه ای نداریم
مدیر کل هنرهای نمایشی دربخش دوم این نشست که با حضورمحمود عزیزی مدرس و کارگردان تئاتر برگزار شد با عدم تعریف درست از گروه حرفه ای تئاتر اشاره کرد و افزود: خوشبختانه ما تئاتری حرفه ای تا حد ممکن داریم اما گروه حرفه ای تئاتر خیر.
وی افزود : وقتی بحث اعطای پروانه به گروههای شهرستانی را مطرح کردیم اینکه بیاییم وبرای هر گروه تالاری را تعریف کنیم که در شهرستان مورد نظر به فعالین خود ادامه دهد امری ممکن است اما آیا در تهران که تالارهای تابعه مرکز هنرهای نمایشی بسیار کم است می توان با این حجم حضور گروههای نمایشی تالاری را به صورت مستقل به گروههای نمایشی ارائه داد ؟ و این چنین است که دراین منظر می توان از سالن های دیگری که مربوط به سازمان ها و نهاد های دیگر است استفاده کرد.

صحبت مسافرآستانه درد همه اهالی تئاتر است
محمود عزیزی در رابطه با موضوعی که مسافر به آن اشاره کرد تصریح کرد : مساله ای که آقای مسافر به آن اشاره کردند درد همه اهالی تئاتر است.
وی گفت : در تکمیل حرف های آقای مسافر باید گفت که ما در همین دانشگاهها و مراکز آموزشی با انبوه جوان هایی روبه روهستیم که با هزار امید و آرزو وارد هنر نمایش شدند و با تمام وجود مراحل اموزشی خود را طی کردند اما ما و مسولان برای آنها کارآفرینی نکردیم تا در یک فضای خوب و موثر بتوانند فعالیت کنند.
این مدرس دانشگاه ادامه داد : متاسفانه این مشکل اساسی ماست و ما هروقت از مسائل و آمار مرتبط با بیکاری جوانان اماری را ارائه دادیم این جوانان در هیچ ردیفی قرار ندارند.
عزیزی گفت: ما در همین تهران خودمان و حتی در شهرستانها تالارهای داریم که دارای امکانات زیادی هستند که بلاتکلیف هستند و فقط به برگزاری جشن های مناسبتی محدود شده اند در حالیکه می توانند به بهترین شکل ممکن استفاده شوند و این جوانان با ورود به این تالارها و استقرار در ان به فعالیت مشغول شوند.
وی خاطر نشان کرد: خانواده ها به هر حال پذیرفتند که فرزندانشان دانش آموخته تئاتر باشند اما وقتی می بینند که خروجی مناسبی در دانشگاهها وجود ندارد و به تئاتر هنوز به عنوان یک شغل نگاه نشده نمی توان امید چندانی داشت و این مشکلی است که هرچه زودتر درباره آن فکر اساسی کرد .
این کارگردان تئاتر تصریح کرد : متاسفانه مسولان همین فرهنگسراها در اشتباهند و کاری کرده اند که تعداد زیادی از این تالارهای نمایشی بلا استفاده بماند و این ثروت عظیم با مشکل زیادی مواجه شود.

شورای عالی تئاتر و تغییر کاربری تالارهای دولتی
مسافرآستانه نیز در تایید صحبتهای عزیزی گفت : من در سال گذشته که بحث شورای عالی تئاتر با حضورهمه نهادهای مرتبط با فرهنگ و هنر مطرح بود طرحی را پیشنهاد دادم که درآن عنوان شده بود که تمامی نهادهای دولتی غیر از وزارت ارشاد به استقبال تئاتر بیایند و فضاهای خود را در اختیار گروههای نمایشی و نمایش آثار این گروهها قرار بدهند.
وی افزود: ما اگر بپذیریم که تئاتر می تواند نقش مثبتی در تقویت نسل ها و فرهنگ شهروندی داشته باشد و این گونه وظایف فقط مختص به وزارت ارشاد نیست آنگاه همه مسوول خواهند شد . من در دلسوزی سیاستگذاران تردیدی ندارم اما چون اعتقاد دارم نقش تئاتر روشن نیست بنابراین مشکلاتی به وجود می آید که حل آن دشوار است.
مدیر کل هنرهای نمایشی در بخش دیگری از این برنامه به اقدامات معاونت اجتماعی فرهنگی وزارت کشور در رابطه با تئاتر اشاره ای کرد و گفت : خوشبختانه اقدامات خوبی در این نهاد برای بررسی وضعیت تئاتر در سطوح همگانی جامعه توسط وزارت کشور به عنوان یک نهاد سیاسی انجام گرفته که این اقدام نتایج ارزشمندی را به همراه دارد اما با این حال نمی تواند وظیفه را از دوش دیگران ساقط کند.

تئاتر برای خیلی ها در حد یک پاورقی است
محمود عزیزی بعد از صحبتهای مسافرآستانه با اشاره به بیکاری تعداد زیادی از فارغ التحصیلان رشته تئاتر در دانشگاهها تصریح کرد : نهادهای مختلف موظف به هزینه در بخش فرهنگ هستند و یا نمی دانند که هزینه های فرهنگی خود را در چه بخشی باید خرج کنند به همین خاطر است که متاسفانه مقولات فرهنگی مهم و تاثیر گذار در جامعه همچون تئاتر در حد یک پاورقی باقی مانده است.
وی گفت : متاسفانه تئاتر ایران درحال حاضر وامدار است و این ازاصلی ترین مشکلات ما درعرصه تئاتر است بنابراین آنچه که لازم تئاتر است جایگاه قانونی این فعالیت بی نظیر است که اگر حل بشود بسیاری از مشکلات هم حل می شود و خیلی ها هم می توانند در این چارچوب قانونی امکانات خود را دراختیارتئاتری ها قرار بدهند.
با این اوضاع منتظر حضور جوانان هنرمند در خارج از مرزها باشیم
عزیزی ادامه داد : اگر این بی توجهی ادامه پیدا کند باید منتظر این باشیم که که جوانان هنرمند ما سرمایه هنری خود را در جایی غیر از فلات ایران هزینه کنند و این معضل جدی است . وای کاش شرایط طوری بود که نسل جوان این ثروت عظیم و توانایی خود را در وطن خود عرضه کنند.
وی افزود : باور داشته باشیم که همه مسائل و معضلات فرهنگی در وزارت ارشاد حل و محدود نمی شود بلکه همه باید در بازشدن گره مشکلات فرهنگی جامعه کوشا باشند.

این کارگردان پیشکسوت تئاتر ایران تصریح کرد : اگر فعالیتهای هنرمندان شریف تئاتر را با سایر فعالیتهای فرهنگی مقایسه کنید خواهید دید که هنرمندان تئاتر دلسوزانه به فکر اعتلای تئاتر هستند و صادقانه جای تاسف است که اهالی تئاتراین چنین مشغول به فعالیت هستند اما کسی به فکر آنها نیست.
از آقای مسافر تقاضایی ندارم اما...
در ادامه این نشست تلویزیونی مجری برنامه از محمود عزیزی خواست تا در بخش پایانی برنامه به عنوان یک هنرمند تقاضایی را داشته باشد .
عزیزی در پاسخ به مجری برنامه گفت : من از آقای مسافر نمی توانم تقاضایی داشته باشم چرا که در وهله اول آقای مسافر یک تئاتری است در ثانی برآورده کردن بسیاری از تقاضا ها در توان او نیست . وقتی بودجه تئاتر ناچیز است چه در خواستی می توان از آقای مسافر و یا حتی معاون هنری داشت .
وی افزود : من فقط آرزو می کنم ازامکانات تئاتر در سال 90 خوب استفاده شود و مسوولان جلوی ضررو زیان را بگیرند.
آرزوی مدیرکل هنرهای نمایشی در سال 90
مسافر آستانه هم در بخش پایانی این نشست گفت : افزایش فضای کالبدی تئاتر و حضور مستمر مردم در تالارهای نمایشی بزرگترین آرزوی من در سال 90 برای تئاتر ایران است چرا که تماشاگران بزرگترین حامی تئاتر هستند که اگر حضور فعالی داشته باشند بار اقتصادی تئاتر ایران هم افزایش پیدا می کند.




نظرات کاربران