در حال بارگذاری ...
مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی:

تئاتر نخستین تشکل اجتماعی بشری و همزاد انسان است

حسین مسافرآستانه، مدیر مرکز هنرهای نمایشی درباره ضرورت وجود تئاتر در جامعه گفت: تئاتر نخستین تشکل اجتماعی بشری است که در کنار انسان وجود داشته و حتی آن را همزاد انسان می دانند. تئاتر یک ضرورت لاینقطع از آدمی است که انسان به صورت فطری و با ویژگی های اجتماعی که دارد، ناخودآگاه به سوی آن گرایش پیدا کرد و بعدها به صورت خودآگاه آن را پرورش داده است.

مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی در گفت و گو با روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر ، با اشاره به تاثیر تئاتر در جامعه گفت: از چند زاویه می توان به تئاتر نگریست: از دید روانی، تئاتر نقش تعدیل روانی جامعه را دارد و با طرح مسائل انسان و جامعه سعی می کند که جامعه و افرادش را به سوی یک تعادل روانی سوق دهد تا روح انسان را از استرس‌ها و فشارهایی که با آن درگیر است دور کرده و بشر را به آرامش نزدیک کند.

آستانه ادامه داد: ازدید تعلیمی و تربیتی نیز تئاتر عنصری تاثیرگذار است و نقشی به سزا در تعین هنجارها و ناهنجاری‌های اجتماع دارد و درست به همین دلیل است که تئاتر را عامل ارتقا فرهنگ جامعه می دانند زیرا تئاتر برمخاطب محدود خود تاثیری گسترده می گذارد و نقش آن در تعلیم افراد اجتماع به گونه های مختلف در دنیای امروز به کار می رود.

وی خاطر نشان کرد: ما ظرفیت‌های تئاتر را در ایران به کار نگرفته ایم و به آن را بیشتر به عنوان کاری غیرضروری و فوق برنامه نگاه شده که متعلق به برخی افراد خاص است. تئاتر ایران بعد از انقلاب توانسته نقش بهتری ایفا کند ولی هرگز نتوانسته به آن جایگاه واقعی و متعالی خود در جامعه برسد و نقش و وظیفه خود را ایفا کند چون نگاه به آن نگاه جدی نبوده است.

حسین مسافر آستانه، با تاکید بر نقش‌آفرینی تئاتر در بخش‌ها و لایه‌های جامعه یادآور شد: در دنیا گونه‌های مختلف تئاتر همچون تئاتردرمانی، تئاتر تعلیمی، تربیتی، تئاتر کارگاهی، پیشرو و ... با برقراری ارتباط با اقشار مختلف جامعه درگیر بوده و نقش آفرینی کرده است و برای این که در کشور ما نیز این ظرفیت ها دیده شود، نیاز به تعامل و همفکری داریم و بدین منظور تمامی آحاد و افراد جامعه به خصوص اهالی فلسفه و جامعه شناسان باید به این امر کمک کنند چون همانگونه که می‌گویند برای شناخت یک جامعه و فرهنگ آن به سالن های تئاتر آن باید مراجعه کرد.

وی همچنین بیان کرد: متخصصین علوم انسانی باید با تئاتر ارتباط بیشتری بگیرند به ویژه جامعه شناسان باید در این میان نقش پررنگتری داشته باشند چون تئاتر یک اتفاق مهم اجتماعی است. هر چند گردهمایی و سمینارهایی در این باره برگزار شده ولی آنطور که باید موثر نبوده و به یک برنامه جامع و کاربردی تبدیل نشده است.

مسافرآستانه در پایان با توجه به برنامه‌های شورای عالی تئاتر برای ارتقائ سطح کیفی و کمی تئاتر یادآور شد: شورای عالی تئاتر، علاوه بر برنامه های اجرایی که خواهد داشت یکی از وظایفش ایجاد تعامل بین نهادهای مختلف و بهره گرفتن ظرفیت های موجود در نهادها خواهد بود، ما باید نقش علوم مختلف را پررنگتر کنیم و در دانشگاه و خارج از دانشگاه با برنامه‌ریزی های دقیق و مدون و برپایی ورک شاپ‌های مختلف کارگردانی و بازیگری در کنار کارگاه‌های جامعه شناسی، فلسفه و ... پاسخگوی نیاز هنرجویان و هنرمندان باشیم.




نظرات کاربران