در حال بارگذاری ...
آغاز اجرای نمایش "خانمچه و مهتابی" در تالار چهارسو

اگر رادی زنده بود...

نمایش خانمچه و مهتابی یکی از آثار مهم زنده یاد اکبر رادی است که اگر عمرایشان اجازه می داد می توانست آغاز گر سبک جدید و ارزشمندی در فعالیتهای این نمایشنامه نویس فقید باشد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر ، مسعود دلخواه کارگردان نمایش " خانمچه ومهتابی " به بهانه آغاز اجراهای این اثر نمایشی در تالار چهارسو با بیان این مطلب افزود: نمایشنامه خانمچه و مهتابی آخرین کار بلند زنده یاد رادی است که نسبت به آثار قبلی این نویسنده از یک ساختار متفاوت برخورداربوده است.

وی افزود: رادی نویسنده ای بود که همواره در بستر رئالیسم قدم برمی داشت به طوریکه اغلب کارهای او به ویژه آثار اولیه ،نمایشنامه هایی بودند که داستان آنها در روستاها اتفاق می افتاد و به مولفه هایی چون پرداختن به روابط انسان ها و روابط انسان ها با جامعه اطراف توجه ویژه ای داشت.

دلخواه با اشاره به نمایشنامه " خانمچه و مهتابی" خاطر نشان کرد: رادی در این نمایشنامه به موضوعی می پردازد که تا حدی جنبه تاریخی دارد و از سوی دیگر نگاهی به جایگاه زن در جامعه در سه دوره تاریخی را دارد.

کارگردان نمایش " خانمچه و مهتابی " ادامه داد : ساختاری که رادی در این نمایشنامه به کار گرفته گرچه در آثار قبلی خود نیم نگاهی به ان داشت اما ساختاری است که در نوع خود ترکیب جدیدی را به خود گرفته که پیش ازاین در آثاراو یا کمتردیده می شد و یا اصلا دیده نمی شد . البته این سبک نمایشی در نمایشنامه گاه به سمتی از سوی نویسنده هدایت شده که نمایش به سمت یک اثر پست مدرن پیش می رود.

وی گفت: تداخل زمان گذشته با حال ، تداخل مکان و همینطور نشان دادن زمان حال در کنار ذهنیت شخصیت ها باعث شده که رادی در این اثر به یک مسیر نو و جدید قدم بگذارد. مسیری که اگردر این دنیا وجود داشت می توانست سیر تکاملی خود را طی کند و نقطه عطفی در نمایشنامه نویسی این نمایشنامه نویس ارزنده به حساب آید.

دلخواه در مورد شیوه اجرایی نمایش به این نکته اشاره کرد که نمایشنامه به خاطر محتوای وسیع و همچنین تجربی بودن دست کارگردان را باز می گذارد که رویکرد خاص خود را به اثر داشته باشد.

این کارگردان تئاتر در رابطه با اجرای قبلی این نمایشنامه که توسط هادی مرزبان در تالار اصلی تئاتر شهر به روی صحنه رفته بود و نگرش مخاطبان به این اثر در تالار چهار سو گفت : ما در اجرای هر دو این اثر با دو رویکرد متفاوت هستیم به طور مثال در اجرای نمایش آقای مرزبان ما شاهد بودیم که کارگردان هم به متن وفادار بود و هم تا حد زیادی به ساختار وابسته بود و اتفاقا دیدیم که نمایش موفقی هم در زمینه جلب مخاطب بود . اما ما دراین اثر سعی کردیم ضمن وفاداربودن به متن اصلی در ساختار دست به تجربه ها و ایده های اجرایی جدید بزنیم.

دلخواه خاطر نشان کرد : ما تلاش کردیم ادامه دهنده مسیر رادی این بار در صحنه باشیم و شاید بسیاری از کارهای ما در نگارش به فکر زنده یاد رادی هم رسید اما با این حال سعی کردیم ایده های را تزریق کنیم که اولا در خدمت محتوای اثر و در مرحله بعد ادامه دهنده تلاش های رادی در این نمایشنامه باشیم.

گفتنی است نمایش " خانمچه و مهتابی " ساعت 19:30 هرروز غیر از شنبه ها در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می رود.




نظرات کاربران