در حال بارگذاری ...
مجید سرسنگی:

آموزش دانشگاهی به منظور تربیت نسلی توانا از نیازهای اساسی تئاتر کشور است

مجید سرسنگی استاد و پژوهشگر تئاتر در باره لزوم وجود تئاتر در هر کشوری گفت: آموزش دانشگاهی و نقش دانشگاه در تربیت نسلی توانا در سطح اول نیازهای اساسی تئاتر در هر کشوری است که متاسفانه ما در این زمینه دچار مشکلات فراوانی هستیم.

سرسنگی در گفتگو با روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، با اشاره به مشکلات تئاتر ایران خاطر نشان کرد: تئاتر ما مشکلات اساسی دارد که تا آن ها را حل نکنیم، سردرگم خواهیم بود هرچند ما به جای این که به این اصول مهم بپردازیم درگیر حاشیه های تئاتر شده ایم و اصل را رها کرده ایم.

این استاد دانشگاهافزود: تئاتر امروز دنیا دیگر تنها یک وسیله سرگرمی نیست بلکه برای آن کارهای ویژه فرهنگی، اجتماعی سیاسی، آموزشی و تربیتی تعریف شده است و درست به علت عدم وجودهمین دلایل یاد شده، اکثر نمایشهایی که روی صحنه میبینیم نه ویژگی ایرانی- اسلامی دارد و نه از تجربیات جهانی بهره مند است. وی ادامه داد: خیلی صریح می گویم که مشکلات ما ضعف در سیاست گذاری و برنامه ریزی است و بودجه، سالن و امکانات، نیازهای سطح دوم در تئاتر هستند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود یادآور شد: ما چهارچوبی نظری و تعریف شده ای برای تئاتر نداریم و حتی نهادهایی که در تئاتر کشور فعالیت می کنند نیز با یکدیگر ارتباط مثبت و قابل توجه ای ندارند و این در حالی است که هنر تئاتر در تمام کشورها باید فعال و پویا باشد چون یکی از نهادها و مولفه های جوامع بشری است و چیزی نیست که تازه اختراع شده باشد.

این پژوهشگر در پایان خاطر نشان ساخت: باید ابتدا مشکلات نرم افزاری تئاتر را سامان داد و بعد سراغ نیازهای سخت افزاری همچون سالن و امکانات دیگر برویم و یا به عبارتی دیگر تا تئاتر ما از معضل عدم وجود سیاست گذاری دراز مدت و مدیریت اصولی جدا نشود، نمی تواند مشکلات سطح دوم را نیز حل کند.




نظرات کاربران