در حال بارگذاری ...
پیام معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چهارمین جشن اردیبهشت تئاتر ایران

تئاتر هنری فاخر است که راه تعالی انسان را مهیا می‌سازد

"حمید شاه آبادی" معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به چهارمین دوره جشن اردیبهشت تئاتر ایران تئاتر را هنری فاخر دانست که راه تعالی انسان‌ها را مهیا می‌سازد.

به گزارش دریافتی روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، در این پیام آمده است: تئاتر هنری فرهیخته است کسانی که درباره بوجود آمدن تئاتر جستجو کرده‌اند می‌گویند سر چشمه آن از آیین‌هاست. آیین به مراسم مذهبی و اجتماعی می‌گویند که در مناسبات انسانی تاثیرگذار است.

انسان همیشه دوست داشته است به اتفاقاتی که خارج از اراده و میل اوست تسلط داشته باشد و این ویژگی اصلی هنر تئاتر است.

تئاتر در مقایسه با هنرهای دیگر امکانات زیادی دارد زیرا از امکانات دیگر هنرها همچون نقاشی، ادبیات، معماری، موسیقی و ... در آن استفاده می‌شود.

با اینکه سرچشمه آیینی امروزه پذیرفته‌ترین نظریه درباره بوجود آمدن تئاتر است اما جستجوگرانی هستند که اعتقاد دارند سرچشمه تئاتر داستانسرایی است. آنها می‌گویند که گوش کردن و رابطه برقرار کردن با قصه‌ها جزو بزرگترین خصوصیات انسان است.

برخی می‌گویند تئاتر از حرکات نمایشی، حرکات ضربی و یا تقلید حرکات و صدای حیوانات آغاز شده است.

اما نه خصوصیت داستان‌سرائی انسان و نه علاقه او به تقلید، هیچکدام نمی‌تواند او را بسوی آفریدن هنر تئاتر راهنمائی کرده باشد، چرا که اسطوره‌ها و داستان‌ها هم در اطراف آیین‌ها بوجود آمده‌اند و تقلید از حیواناتی که اندیشه و عقل ندارند هم نمی‌توانسته سرچشمه تئاتر باشد چرا که آیین‌ها از اندیشه و اعتقادات و میزان شناخت انسان شکل گرفته است.
در میان جماعت انسانی گروهی هستند که فرهیخته‌اند، متفکر و اندیشه‌ورز، این گروه می‌دانند که برای تعالی و پیشرفت تئاتر باید تعامل و همکاری داشت.

تعامل و همکاری که اصحاب تئاتر از پیش‌کسوتان و فرهیختگان تا هنرمندان و هنرجویان و تماشاگران خواهند داشت به ارتقا و تعالی و رشد عقلی انسان می‌انجامد.

در این بین آنچه که می‌تواند فضای تئاتر ایران را بسامان کند همفکری و همکاری برنامه‌ریزان و اهل تئاتر است تا با غنیمت شمردن فرصت‌های تاریخی بتوانند چشم‌انداز روشنی را برای تئاتر کشور رقم زنند.

جای خوشحالی است که خانواده تئاتر ایران در مراسمی نیکو، پسندیده و شایسته جشن بزرگ خود را تحت عنوان اردیبهشت تئاتر ایران با شکوفایی زمین و طبیعت به سرور می‌نشینند.

اردیبهشت تئاتر در ایران و در ماهی با همین عنوان بیانگر همدلی، وحدت و همکاری خانواده بزرگ تئاتر ایران است تا در همایشی سالانه به ارزیابی فعالیت‌های خود بنشینند.

اردیبهشت تئاتر پاسداشت تجربه گذشتگان و پیش‌کسوتان و تجلیل از خدمات شایسته آنان و زمینه ساز پیوند و ارتباط هرچه بیشتر با نسل‌های پس از خود است.

اردیبهشت تئاتر جشنی است که در چهارمین دوره برگزاری خود همچنان نوید بخش ارتباط مستحکم اهالی تئاتر با مخاطبان و حرکت به سمت شعار تئاتر برای همه است.

ارتقا تئاتر ایران مستلزم تلاش مستمر و اهتمام هنرمندان سخت کوش این رشته است تا با قدرت این هنر فاصله‌ها را کاهش داده و پرده‌های جدایی را کنار زده و روح کمال طلبی را در پیکره جامعه جاری سازند، ثمره این تفکر نشاط و شادابی و امید به آینده‌ای در خشان در جامعه است،

به امید آن روز.




نظرات کاربران