در حال بارگذاری ...
نخستین نشست خبری مدیر اداره کل هنرهای نمایشی

پرهیزاز کاراجرایی ؛ تاکید بر سیاستگذاری های کلان

نخستین نشست خبری مدیر اداره کل هنرهای نمایشی روز سه شنبه 20 اردیبهشت ماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، حسین مسافر آستانه در این نشست خبری گفت : از همان آغازی که به عنوان مدیر در مرکز هنرهای نمایشی حضور پیدا کردم تمام تلاش خود را انجام دادم کمتر درگیر مسائل اجرایی باشم وبیشتر وقت خود را به تبیین سیاستهای کلان تئاتر اختصاص دهم اما با این حال از هیچ کاری در ارائه فعالیتهای اجرایی دریغ نکردم.

وی درباره فعالیتهای مرکز هنرهای نمایشی از سال گذشته تا کنون خاطر نشان کرد : آنچه که برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود برنامه هایی است که معطوف به تئاتر شهرستانها می شود و این برای ما تکلیفی بود که حتما باید در عرصه مدیریتی تئاتر به ان توجه می کردیم.

مدیرمرکز هنرهای نمایشی ادامه داد : ما با یک برنامه جامع و مدون حرکت خود را در عرصه تئاتر شهرستانها آغاز کردیم که خروجی اولیه آن منجر بر برگزاری اولین گردهمایی روسای انجمن های هنرهای نمایشی کشوروهنرمندان در مجموعه تئاتر شهرو صدور پروانه موقت فعالیت برای این گروهها شد.

مسافرٱستانه دربخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه مدیریت مرکز هنرهای نمایشی دراین دوره از هیچ بخشی در تئاتر بی توجه نخواهد بود ، خاطر نشان کرد: بسیاری از فعالیتهای نمایشی هستند که در سالهای گذشته فقط در مناسبت ها و ایام خاص مورد استفاده قرار می گرفتند اما ما در این دوره تلاش کردیم که هیچ بخشی بدون برنامه نباشد به طور نمونه اجرای عمومی نمایش های خیابانی در سال 90 از جمله فعالیتهایی است که در سال جاری به دقت در حال پیگیری است.

توجه به تئاتر کودک و نوجوان و تئاتر عروسکی نیز دو بخش دیگری بود که مسافرآستانه به آن اشاره کرد و گفت : تشکیل دفاتر مختلف در سال 90 به طوریکه بسیاری از بخش ها از پیله قدیمی خود بیرون بیایند از برنامه های مهم ماست بر همین اساس ضمن تشدید فعالیتهای دفاتر زیر مجموعه مرکز هنرهای نمایشی دفتر تئاترسیار مرکز هنرهای نمایشی برای اجرای نمایش های پرتابل در سراسر کشور راه اندازی خواهد شد که می تواند اتفاق خوبی برای جذب مخاطبان بیشتر تئاتر باشد.

مدیر مرکز هنرهای نمایش در ادامه این نشست خبری از گسترش دامنه اختیارات مدیران تالارهای نمایشی مرکز هنرهای نمایشی خبر داد و تصریح کرد: بسیاری از هنرمندان از چندی قبل از این مساله شکایت می کردند که مدیران تالارها تصمیم گیرنده نیستند و تمام راهها فقط به مدیر مرکز هنرهای نمایشی است که ختم می شود اما در این دوره ما تلاش کردیم دامنه اختیارات مدیران تالارها را افزایش دهیم که هم به لحاظ تجهیز تالارهای مورد نظر خود منع قانونی نداشته باشند و هم دایره بسته وعده ها باز شود.

مسافر آستانه برضرورت برگزاری جشنواره های مهم تئاتری کشور تاکید کرد و گفت:تعدد جشنواره های تئاتر در کشور همواره از موارد سوال برانگیز و مورد نقد صاحب نظران تئاتر بوده است اما اگر ما بتوانیم به معنا و مفهوم واقعی مساله اجرای عمومی آثار به نمایش درآمده در این جشنواره را تثبیت کنیم برگزاری این جشنواره نه تنها بی ضررنیست بلکه جزو الزاماتی است که می تواند مورد توجه بیشتری قرار گیرد. البته در این بین برگزاری جشنواره های بی هدف مورد نظر ما نیست .
وی افزود: برگزاری جشنواره تئاتراستانی در 32 استان کشور ، برگزاری 6 جشنواره منطقه ای ، برگزاری جشنواره تئاتر آیینی سنتی در تاریخ مقرر ، برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ، برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان از جمله رویدادهایی است که به طور مستقیم مشارکت خواهیم داشت ضمن اینکه چند جشنواره دیگر تئاتر هم هستند که مرکز هنرهای نمایشی به عنوان نهاد مشارکتی حضور خواهد داشت.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی به طرح استقرار گروه های نمایشی هم اشاره کرد و افزود:پرونده 577 گروه درنیم سال دوم سال 89 توسط هیات کارشناسی متشکل از هنرمندان و کارشناسان با سابقه مرکز هنرهای نمایشی در تهران و شهرستان مورد ارزیابی و تایید قرار گرفتند و برای استقرار آنها هم بسته به شرایط گروهها بین 500 هزار تا یک میلیون تومان پرداخت شد.

مسافر ادامه داد : به طور کلی 9 هزار و 934 عنوان نمایش به غیر از شهر تهران به روی صحنه رفتند که از این بین حدود 4 میلیون و500 هزار تماشاگر از نمایش ها دیدن کردند که این نشان دهنده نیاز کشور به اجرای عمومی آثار نمایش دارد.

وی در این نشست خبری عنوان کرد: بسیاری از اهالی رسانه می دانند من همواره ازمسئل حاشیه ای پرهیز کردم وبه هیچ عنوان هم از انتقادها ناراحت نمی شوم زیرا معتقدم این نقدها یاری رسان ما هستند و می تواند راهکار خوبی برای مدیران تئاتری باشد . اما متاسفانه بعضی از این انتقادها انتقاد هایی از سر مطالعه نیست و نه تنها من را راهنمایی نمی کند بلکه واگویه های شخصی است که فقط برای مطرح شدن منتشر می شود.

مسافر آستانه گفت : من در بعضی از رسانه ها می خوانم که گفته شده تئاتر شهر بلاتکلیف است و یا گروههای تئاتری سرنوشت مشخصی ندارند. در حالیکه اینها درست نیست بلکه نهایی شدن این موارد متضمن اجرای عملیات کارشناسی است که به وقت خود اعلام خواهد شد و این بی انصافی است که مجموعه تئاتر شهر در فعالیتهای خود توقف دارد و یا فلان گروه نمایشی به دلیل عدم توجه ما و یا ظرفیت بیش از حد سالن ها بلا تکلیف هستند.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری پیرامون قرارداد گروههای نمایشی خاطر نشان کرد: در بدو حضور من در مرکز هنرهای نمایشی بنا برای تسویه حساب با گروههای نمایشی پرداخت دیون سال های 87 ، 88 و نیمه اول سال 89 بود که تاکنون به استثنای موارد خاص این دیون پرداخت شد اما انچه که در قراردادهای جدید ایجاد اشکال کرده بود موضوع قرار داد نداشتن گروههای نمایشی بود که این مشکل نیز برطرف شده و ما در یک اقدام موثر و برای اولین بار تصمیم گرفتیم 20 درصد مبلغ قرارداد از بدو شروع تمرین گروههای نمایشی به انها در قالب قرارداد جدید منعقد شود.

مسافر آستانه درادامه این نشست خبری ضمن ارائه توضیحاتی در مورد نحوه نظارت معاون هنری وزیر ارشاد بر نحوه فعالیت مدیریت مرکز هنرهای نمایشی بر امور مالی و سایر فعالیتهای گروههای نمایشی تصریح کرد: متاسفانه در این هفته عنوان هایی که در قالب مصاحبه های مختلف گفته شده باعت خلط مبحث شده که باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد اما باید به این نکته اشاره کنم که من در مورد قرار داده خارج از وظایف قانونی خودم فقط به جهت کارشناسی دخالت می کنم از سویی دیگر هنرمندان عزیز بدانند مدیر کل هنرهای نمایشی خزانه دار نیست و این انتظاری است که متاسفانه بعضی از تئاتری ها با توجه به گذشته از من دارند و من می بینیم در بعضی موارد مراجعات طوری است که گویی بودجه تئاتر در گاو صندوق اتاق من قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد:معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نظارت کامل بر برنامه های تابعه مجموعه های خود دارد و این امری طبیعی است که من نام آن را دخالت نمی گذارم چرا که وقتی من به عنوان مدیر سیاستهایی را برای اجرا دارم این معاون هنری است که باید انها را تایید کند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی در این نشست خبری تصریح کرد:دوره ای که درآن حضور داریم دوره بی عیب و نقصی نیست و ما در حال سپری کردن دوران گذاری هستیم که نتیجه آن نظام مند شدن شکل تئاتر خواهد بود اما این دلیل نمی شود به وضعیت موجود لطمه بزنیم در مورد کارها هم باید به این نکته اشاره کنم که از هفته آینده دو نمایش آینده هر تالاری اعلام عمومی خواهد شد.

پرداخت بودجه خانه تئاتر تا خردادماه سال جاری ، پیگری اعلام آمار فروش و تماشاگران تالارهای نمایشی در آینده ای نزدیک ، نحوه نظارت بر آثار نمایشی در حوزه ممیزی ، نحوه پرداخت بودجه به گروههای نمایشی از محل در آمد گیشه از جمله مباحث دیگری بود که در این نشست مطرح شد.




نظرات کاربران