در حال بارگذاری ...
حمید شاه‌آبادی: کانون توجه باید بر روی بودجه تئاتر باشد نه تغییر ساختار

توجه به بودجه تئاتر از عمده‌ترین دغدغه‌های امسال است

معاون هنری وزیر ارشاد گفت: از آنجا که دغدغه ما ارتقاء بودجه تئاتر و تاثیرگزاری آن در کشور است، کانون توجه نباید بر روی تغییر ساختار و تشکیل سازمان تئاتر باشد، چرا که این موضوع، یک نکته انحرافی است و وقت ما را تلف می کند.

حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر ارشاد، در گفت گو با روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، تئاتر را یک هنر زنده، فاخر و تاثیرگذار توصیف کرد و افزود: تئاتر به دلیل دارا بودن چنین ویژگی‌های بارز و ارزشمندی نیازمند حمایتی خاص و ویژه است، زنده بودن این هنر در ارتباط دو سویه با مخاطب بسیار ارزشمند و موثر بوده زیرا وقتی صحنه برقرار می شود برخی افعال هنرمندان که برگرفته از حس و حالی خاص است در حین اجرای نمایش به صحنه القا می شود و چنین حس و حال دو سویه ای را در هیچ هنر دیگری نمی‌توان مشاهده کرد.

شاه‌آبادی ادامه داد: بهترین کار سینمایی هم نمی‌تواند تاثیری به اندازه تئاتر داشته باشد چراکه در فیلم، مخاطب مولفه‌ای ایستا و ساکت است که ذهن خود را در اختیار فیلم قرار داده اما در تئاتر شاهد ارتباطی دو سویه بین هنرمند و مخاطب هستیم که بسیار ارزشمند است و باید مورد حمایت ویژه و خاص قرار گیرد.

شاه آبادی، با اشاره به این موضوع که اجرای عمومی تئاتر یکی از اولویت های کاری در سال 90 است خاطر نشان کرد: اجرای عمومی برای ما بسیار مهم است و ما از این حرکت تا زمانی که تئاتر بتواند سهم خود را در سبد فرهنگی جامعه بدست‌آورد حمایت خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: درحال حاضر تئاتر به اندازه کافی نقش بسزا و موثری را در سبد فرهنگی جامعه ندارد و نمی تواند به اندازه کافی نقش آفرین باشد بنابراین باید به سمتی برویم که تئاتر در سبد ملی و فرهنگی کشور تاثیرگذار باشد و این امر، خود مستلزم برنامه ریزی دراز مدت دراجرای عمومی است.

معاون امور هنری وزیر ارشاد، با اشاره به بحث تشکیل سازمان تئاتر نیز گفت: علی رغم اینکه ما از تشکیل سازمان تئاتر نیز حمایت می کنیم اما باید بدانیم که مشکل تئاتر، ساختار نیست بلکه با مسئله بودجه مواجه است و بودجه تئاتر باید به صورت بنیانی تغییر کند، چرا که بودجه تئاتر هیچ گاه آنطور که باید رشد تصاعدی نداشته است.

وی همچنین درخصوص مبحث تئاتر مدارس نیز گفت: مطالعات جدی در حوزه آموزش و پرورش انجام شد که در انتها به تشکیل دفتر تئاتر مدارس رسیدیم و با پیگیری های مستمری که انجام خواهیم داد امیدواریم در سال 90 بتوانیم گامی جدی در حوزه تئاتر مدارس نیز برداریم.

شاه آبادی در پایان خاطر نشان ساخت: باید مجموعه ای در وزارت ارشاد شکل گیرد که بتواند به طور ویژه در تعامل با آموزش و پروش، مسئله تئاتر را در مدارس دنبال کند، دستور مقام عالی وزارت در جشنواره کودک و نوجوان همدان نیز تکیه بر همین موضوع بود از همین رو کارگروه‌هایی در مجموعه خود برگزار کردیم و بحث را جلو بردیم که با تکمیل شدن مطالعات، امیدواریم ابتدایی ترین کارهای آن در سال 90 شکل گیرد.




نظرات کاربران