در حال بارگذاری ...
پیام دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی

تاکید بر راه‌اندازی هر چه زودتر موزه تئاتر

دبیر جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آئینی و سنتی در پیامی به جشنواره تاکید کرد : نیاز به راه‌اندازی موزه تئاتر و راه‌اندازی مرکز پژوهش های بین المللی نمایش‌های آیینی- سنتی که آرزوی تاریخی ملت ایران، هنرمندان و پژوهشگران جهان، حرکتی است که اگر امروز راه‌اندازی شود بهتر از فرداست.
به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر از جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آئینی و سنتی در متن پیام محمود عزیزی آمده است :
هستی بخش زمانی شاد می‌شود که در راه اعتلای بشر گامی بردارد. این گام‌ها وقتی از دل مردم برمی‌خیزد و بر پایه‌ سرمایه مالی و فکری او شکل می‌گیرد، روح ابدی می‌یابد و در قرون و اعصار،‌ همچنان با افت و خیزهای جوامع بشری ستیز می‌کند، گاهی هنرها برخواسته از شعور او توسط گروه از اجتماع مصادره می‌شود و گاه او با لبخند به فرزندزاده آرایش شده خود می‌خندد و گاه باز به او یاری می‌رساند . هنرهای نمایشی آیینی – سنتی و مذهبی از این خصلت دیر‌پای دلدادگی بهره دارد و همچنان در طول تاریخ، هنر برخواسته از دل همگان را به راحتی در اختیار دیگران قرار می‌دهد ولی همچنان لایزال باقی می‌ماند هر چند دیگران به دفعات از سر چشمه‌‌ حیات او بهره می‌گیرند و او همچون یک مادر شیره جان خود را به رایگان اهداء می‌کند.
هنرهای نمایشی سنتی میراث تمام مخلوقات آفریننده یکتاست و جاودانگی او بر ثروتی است که او به ودیعه در اختیار انسان قرار داده و انسان‌ها همچنان می‌توانند از آن بهره گیرند. هنرهای نمایشی سنتی میراث جهانی است و بر همگان تکلیف است از آن حمایت کنند. این میراث ملی که متأثر از روح فرهنگی- دینی هر ملتی شکل گرفته، ریشه در اعماق تاریخ اسطوره‌ای و دینی هر قومی دارد. میوه‌ای است بهشتی که هر کسی میتواند از آن بهره گرفته روحی صیقل یافته نصیب خود نماید.
در این دوران که شاهد پانزدهمین جشنواره نمایش های آیینی هستیم، با تلاش و کوشش یاران می‌توانیم با قوت بیان کنیم تا آنجا که امکان داشت و شرایط تولید و برنامه‌ریزی اجازه می‌داد بتوانیم گونه‌های زیادی از این ثروت بجامانده از نیاکان‌مان را در چارچوب برنامه‌های مختلف طراحی نماییم. این میراث ملی- جهانی که مسئولیت تاریخی حفظ و اشاعه آن بر دوش ماست، در این مقطع تاریخی، حمایت تمام گروه‌ها، ارگان‌ها و نهادهای مشتاق حفظ فرهنگ ملی- میهنی و دینی این سرزمین را می‌طلبد و قصور از این رسالت، مسئولیت پاسخگویی به تاریخ تلقی خواهد شد.
به تمام عزیزان و دوستداران فرهنگ این ملت بزرگ که در فلاتی بسیار وسیع بنام ایران؛ با گونه‌های فرهنگی متفاوت زندگی می‌کنند .
یادآور می‌شود که همگان مسئول این فرهنگ نمایش دلدادگان مردمی هستیم که نماد هنر آنها این اشکال نمایش آیینی- مذهبی است. بر پا خیزیم و از هر آنچه فعلأ بجا مانده حفاظت کرده و در پویایی آن بکوشیم. در کنار این همدلی نیاز به راه‌اندازی موزه تئاتر و راه‌اندازی مرکز پژوهش های بین المللی نمایش‌های آیینی- سنتی که آرزوی تاریخی ملت ایران، هنرمندان و پژوهشگران جهان، حرکتی است که اگر امروز راه‌اندازی شود بهتر از فرداست. پاینده باشید.




نظرات کاربران