در حال بارگذاری ...
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع هنرمندان جشنواره آیینی سنتی

به اجرای کارهای تکراری اکتفا نکنید

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارشنبه 29 تیرماه با حضور در مجموعه تئاتر شهر با گروههای نمایشی شرکت کننده ، هنرمندان و مسوولان برگزاری پانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی سنتی دیدار کرد .
به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر ، سید محمد حسینی با بیان اینکه دغدغه های ما براین است که توجه به نمایش های آیینی و سنتی به برگزاری جشنواره ها محدود نشود ، تصریح کرد :باید کارهایی انجام شود که به فرهنگ اصیل ایرانی بهای بیشتری بدهیم که برگزاری هفته های فرهنگی استان ها که دارای تاریخ و فرهنگ غنی هستند در جهت همین اهدا است چرا که معتقدیم آیین ها و سنت ها ارائه دهنده توانمندی هاست .
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد:راه مقابله با فرهنگ وارداتی و بیگانه شعار و دعوا نیست بلکه ارائه راهکارهایی است که بتوانیم در مقابل آنها برنامه های پرجاذبه ای را به تماشاگر ارائه دهیم .
حسینی در بخش دیگری از صحبتهای خود خاطر نشان کرد: فرهنگ مردمان ما فرهنگی اسلامی انسانی است و این برخلاف مواردی است که از فرهنگ ایرانی فرهنگی خشن تبلیغ می کنند به همین خاطر باید با برگزاری چنین رویدادهایی از این فرهنگ صیانت کنیم چرا که این جشنواره فرصت خوبی است که چهره های علمی و دانشگاهی و هنرمندان در باره اعتلای نمایش های آیینی و سنتی با هم بحث و تبادل نظر کنند .
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: هنرمندان نباید به اجرای کارهای تکراری اکتفا کنند بلکه لازم است با تکیه بر پژوهشهای علمی به کارها غنا ببخشند و با دانش خود به ارتقا سطح آگاهی مردم حتی در وجه سرگرمی آن تلاش کنند .
حسینی گفت : حکمای ایران زمین در بسیاری از موارد در قالب طنز سخنانی می گفتند که سرشار از حکمت بود اما ما به این موارد توجهی نمی کنیم و با تماشای فیلم های هالیوودی از آنها کپی برداری می کنیم در حالیکه این آثار با فرهنگ ما سازگاری ندارد و لازم است ما در زمینه توجه به آثار غنی سرمایه گذاری کنیم و از هنرمندان دعوت کنیم و اگر نمی آیند تمنا کنیم تا با حضور خود نقش موثری در اعتلای فرهنگ و هنر اسلامی ایرانی داشته باشند .
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بحث تاسیس موزه تئاتر با جدیت در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری می شود ، تصریح کرد: عزم و اراده محکمی وجود دارد که بحث تاسیس موزه تئاتر با جدین دنبال شود البته ما به همین مقدار بسنده نخواهیم کرد و تلاش می کنیم با توجه فرمایشات مقام معظم رهبری که افق های روشنی را برای فرهنگ و هنر ترسیم کردند ، اقدامات موثری را انجام دهیم .
حسینی ادامه داد : باید اقداماتی انجام شود که دیگران متوجه شوند می توان در هنر سرمایه گذاری کرد ودر ارتقای سطح جامعه کوشید و کمک کرد.
حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار که بخشی از آن در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد با بیان اینکه جشنواره نمایش های آیینی و سنتی نماد حرکت های آیینی و سنتی ملت ایران در قرن های گذشته بوده ، خاطر نشان کرد: این گونه نمایشی یک ظرفیت ویژه و خاص را به حوزه نمایشی کشور ما اضافه کرده است این در حالی است که اکثرمردم با توجه به اینکه با سبک های محدودی در تئاتر آشنا هستند می توانند با تکیه براین آیین ها و سنت ها که برگرفته از کلام ائمه ما است در ترویج تئاتر نقش داشته باشند .
وی تصریح کرد : قطعا نمایش های آیینی و سنتی به حمایت بیشتراحتیاج دارد و ما باید بررسی کنیم که در فاصله دو ساله برگزاری این جشنواره ، فضای اجرای عمومی آثار نمایشی تا چه حدی میزبان این گونه آثار نمایشی بوده است . اگر چه این آمار برای ما رضایت بخش نیست و باید فضای اجرای عمومی را به سمتی هدایت کنیم که که بتوانیم ازظرفیت های موجود در این گونه نمایشی بهترین استفاده را انجام داده و در اجرای عمومی آثار این چنین فعالیتهایی را انجام دهیم .
معاون هنری وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبتهای ضمن اهمیت برشمردن نمایش های آیینی سنتی گفت : 500 گروه نمایشی که در سراسر کشور در طرح استقرار گروههای نمایشی قرار گرفته اند می توانند به طور ویژه بخشی از فعالیت خود را به این سبک نمایشی اختصاص دهند و ازاین گونه در اجرای عمومی آثار نمایشی استفاده کنند. چرا که این نمایش ها پیام اور فرهنگ و هنر دیرینه ماست .
شاه آبادی در ادامه صحبتهای خود به نقش پژوهش در صیانت از آثار نمایشی آیینی و سنتی اشاره کرد و گفت : پژوهش نقش بسیار موثری درجلوگیری از تحریف و صیانت از نمایش های آیینی و سنتی دارد . بنابراین برگزاری این جشنواره که باید هم جهت با فعالیتهای علمی باشد می تواند به نحو مطلوب بیان گر فرهنگ کشور در خارج از مرزهای ایران باشد .
محمود عزیزی دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی هم در این نشست ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این جشنواره از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا هرجه زودتر نسبت به تاسیس پژوهشکده بین المللی نمایش های آیینی و سنتی و راه اندازی موزه تئاتر اقدامات لازم را انجام دهد .
وی تصریح کرد : نمایش های سنتی ریشه در تفکردینی ما دارد بنابراین لازم است که با این میراث گرانقدری که در دستان ماست اقدامی صورت گیرد که همه پژوهشگران و حتی گردشگرانی که به ایران می آیند با ظرفیت گسترده نمایش های ایرانی آشنا شوند.
براساس این گزارش بعد از این مراسم که درسالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد ، سایت رسمی جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر افتتاح شد .
گفتنی است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از افتتاح سایت به همراه معاون هنری خود ، مدیر کل هنرهای نمایشی ، دبیر جشنواره و هیات همراه از نمایش های به روی صحنه رفته در تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر دیدن کردند .




نظرات کاربران