در حال بارگذاری ...
مهدی کوشکی در نشست خبری ولپن عنوان کرد

نمایش کمدی انعکاس لطیفه های سخیف در صحنه نیست

نشست خبری نمایش " ولپن " دوشنبه 14 شهریور ماه با حضور عوامل اجرایی نمایش در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر ، مهدی کوشکی کارگردان این اثر نمایشی در ایتدای این نشست خبری با انتقاد از وضعیت اجرای نمایشهای مرتبط با تئاتر دانشگاهی گفت : خوشبختانه بعد از سه سال رایزنی گروه اجرایی و مساعدت شورای هنری مجموعه تئاتر شهر موفق شدیم نمایش ولپن را در کارگاه نمایش به صحنه ببریم و خوشحالیم از اینکه شورای هنری مجموعه کیفیت را مد نظر خود قرار دادو این نمایش را برای اجرای عمومی انتخاب کرد.
کوشکی تصریح کرد : نمی دانم چرا هر گاه نام تئاتر دانشگاهی به زبان می آید این تصور به وجود می آید که این گونه تئاتری در درجه پایین تری از تئاتر حرفه ای قرار دارد در حالیکه ما در این سالها شاهد بوده ایم آثاری در حوزه تئاتر دانشگاهی به صحنه رفته اند که تماشاگران استقبال بیشتری از آنها نسبت به نمایش های حرفه ای نشان داده اند بنابراین از مسولان می خواهیم در تمامی موارد چه به لحاظ مالی و چه اختصاص تالارهای نمایشی مساعدت بیشتری داشته باشند و در نحوه انعقاد قرار داد های مالی توجه بیشتری نشان دهند.
وی ادامه داد : البته در کنار انتقاداتی که به سیستم مالی تئاتر کشورمان وارد است باید به مساعدت ریاست مجموعه تئاتر شهر هم اشاره کرد که همکاری خوبی با گروه ما داشت و امیدواریم با استقبالی که از این نمایش طی روزهای گذشته انجام گرفته فرصت تمدید اجرا را به ما بدهند .
این کارگردان تئاتر با اشاره به مولفه های کارگردانی نمایش های کمدی گفت : مرز بین نمایش های کمدی مرز بسیار نزدیکی است و به واقع می توان گفت آن بازیگری که سعی در شنیدن صدای خنده تماشاگر را دارد یک شومن است . کمدی بر مبنای واقعیت است که شکل می گیرد نه حرفهایی که مبتنی بر لطیفه های سخیف وتقلید از آدم ها یی است که تماشاگر به آنها بخندد .
کوشکی خاطر نشان کرد : من هیچ گاه دنبال چنین رویکردی نبوده و نیستم چرا که معتقدم اگر درام درست نوشته شده باشد و دراماتورژی دقیقی برای آن انجام پذیرد و البته مبتنی بر یک دیدگاه درست در حوزه نقد اجتماعی باشد دیگر لازم نیست به زور حرف های خیابانی تماشاگر را به خنده وادار کرد .
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود خاطر نشان کرد:عبدالحسین نوشین در زمانی که این نمایشنامه ترجمه و کارگردانی کرد سعی کرد با ایدئولوژی زمان خود متن را برای اجرا آماده کند ما هم سعی کردیم در ترجمه جدیدی که از نمایشنامه ولپن داشتیم کار را به سمتی ببریم که تماشاگر نکات گزنده و منطبق بر جامعه نمایشنامه که با کمدی همراه است درک کند و نسبت به فضای امروزی جامعه آن را مطابقت دهد .
کارگردان نمایش ولپن تاکید کرد : اگر بازیگر یک نمایش با نگاه حرفه ای به اجرای نمایش فکر کند در یک شرایط درست و انتخاب های به جا نکات مختلفی از جامعه را نقد کند مطمئن باشید تماشاگر هم در این وضعیت گیر می کند و علاوه بر لبخند با فکر از تالار نمایش بیرون می آید .
کوشکی ادامه داد:ما در بازنویسی که از این متن ارائه کردیم تلاش خود را انجام دادیم در جزییات متن ترجمه فرهنگی را اعمال کنیم و آن را به فضای اجتماعی خودمان برگردانیم . در واقع پروسه مطالعاتی ما بر روی متن به صورت پله ای انجام شد تا بتوانیم در شکل جدید و امروز نمایشنامه ولپن بن جانسون را به صحنه ببریم .
کارگردان نمایش ولپن در باره طراحی لباس نمایش هم گفت : ما برای طراحی لباس این نمایش که تا قبل از اجرا در کارگاه نمایش به شکل دیگری بود تلاش کردیم که کار را به سمتی ببریم تا درگیر تاریخ و ابعاد تاریخی نمایشنامه ولپن نشود زیرا براین باور بودم که ما به تئاتر شهر نیامدیم که گوشه ای از تاریخ نمایشنامه را برای تماشاگر نشان دهیم بنابراین با جلساتی که طراح لباس با من داشت به این نتیجه رسیدم که در طراحی لباس بازیگران بر مبنای کاراکتر های نمایشنامه انجام شود ضمن اینکه اصلا اصرار نداشتیم که طراحی لباس در جهت خنداندن تماشاگر باشد به همین خاطر مبنا را با توجه به شخصیت ها و فضای فیزیکی کارگاه نمایش قرار دادیم.
وی درمورد بازی بازیگران نمایش خاطر نشان کرد: آنچه که در برای هدایت بازی بازیگران مد نظر بود حرکت به سمت یک بازی در فضای کارگاهی بود اینکه تمام بازی ها بر مبنای توانایی های بازیگران شکل گرفت .
ساسان پیروز مدیر داخلی گروه تئاتر لیو و مجری این جلسه در این نشست خبری گفت : متاسفانه باید گفت که مجموعه تئاتر شهر بار فعال نبودن تئاتر مولوی را می کشد و به نظر می آید شورای هنری مجموعه سعی در رفع این مشکل دارد تا هنرمندان جدیدی را وارد عرصه تئاترکشور کند در غیر این صورت تئاتر مولوی با جایگاهی که دارد می تواند شاهد اجرای این چنینی با تماشاگران زیاد باشد .




نظرات کاربران