گزارش نشست رسانه ای نمایش "خاموشی دریا"
سفارشی کار کردن اصلا بد نیست
نشست رسانهای نمایش " خاموشی دریا " صبح امروز –24 مهرماه –با حضور "نیما دهقان" –کارگردان نمایش - در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی تئاتر شهربه نقل از ایران تئاتر، در ابتدای این نشست کارگردان نمایش "خاموشی دریا" به چگونگی آغاز کار بر روی این نمایش و علت پرداختن به یک اثر خارجی برای اجرا در جشنواره تئاتر مقاومت پرداخت و گفت: «با پیشنهاد چند اثر نمایشی از سوی "حسین پارسایی" – دبیر سیزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت - چندین نمایشنامه را مطالعه کردم اما به دلیل این که تأکیدم بر روی آثار ایرانی بود و نمایشهای پیشنهاد شده مطابق با ذائقه من نبود از کار بر روی این نمایش خودداری کردم.»
وی ادامه داد: «در مرحله بعد وقتی رمان "خاموشی دریا" را مطالعه کردم ترجیح دادم این اثر را با بازنویسی "رضا گوران" کارگردانی کنم. در حقیقت نویسنده اصلی این اثر "رضا گوران" است چرا که این نمایشنامه که اکنون به اجرا رسیده به لحاظ ایدئولوژی و جهانبینی تفاوت بسیاری با نوشته فرانسوی دارد.»
دهقان افزود: «این اثر کاملا ایرانیزه شده و با نگاه ناسیونالیست فرانسوی تفاوت دارد.»
این کارگردان تئاتر با بیان این که این اثر، از جمله نمایشهای سفارشی محسوب میشود، عنوان کرد: «مفهوم آثار سفارشی در بین هنرمندان، شکل نامطلوبی دارد، زیرا فکر میکنند، هنرمندانی در قبال تولید این نمایشها پول میگیرند تا آثاری که فاقد مفهوم و کیفیت مطلوب است را ارائه کنند اما به عقیده من سفارش دادن و سفارش گرفتن کار بدی نیست و در خیلی از کشورها این موضوع انجام میشود و خروجی و فیدبک مناسبی هم دارد.»
دهقان گفت: «نوع سفارش دادن تا به امروز به شکل درستی انجام نمیشده؛ بنابراین خروجی این کار نیز متقابلاً خوب نبوده است. در صورتی که اگر کارها به خوبی سفارش داده شوند، آثار فاخری تولید خواهند شد.»
وی اظهار کرد: «اشتباه دیگری که در حوزه تئاتر امروز دیده میشود این است که همیشه یک نمایش را اثر فاخر میدانند در حالی که اگر گروه نمایشی را گروه فاخر بدانند،خروجی گروه نیز مطلوبتر خواهد شد. متأسفانه هنوز یک اثر همین که دیده میشود مورد سنجش قرار میگیرد و هیچ وقت کسی نمیگوید موفقیت این اثر به خاطر هنرمندانی است که آن را تولید کردهاند.»
دهقان ادامه داد: «در به اجرا رساندن نمایش "خاموشی دریا" یک گروه تلاش کردند به طوری که اگر کسی در تمرینهای نمایش حاضر میشد، نمیتوانست تشخیص دهد که چه کسی کارگردان است و یا چه کسی طراحی این اثر را به عهده دارد.»
وی تصریح کرد: «به علت دوست داشتن تک تک اعضای اجرای این نمایش، این اثر به ما سفارش داده شد و ما به عنوان تولید کنندگان، عاشقانه کار کردیم و در نهایت وقتی چیزی را دوست داشته باشیم بازتابش را در مخاطب میبینیم که این بازتاب همان برقراری ارتباط و رضایت مخاطب از نمایش است.»
کارگردان این اثر در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که درخصوص شیوه نگارش متن این اثر سؤال کرد، گفت: چون پیش از این متن اثر را خوانده بودم و فیلمی از این نمایش را مشاهده کرده بودم تصمیم گرفتم یک نویسنده که با این فضاها آشنایی کامل دارد، نوشتن متن را برعهده بگیرد و نمایشنامه جدیدی تولید کند، بنابراین با سپردن کار به رضا گوران به اسکلت مشخصی از کار رسیدیم و بخشی از متن نوشته شد و با توجه به کارهای گروهی، متن اولیه اثر دستخوش تغییر قرار گرفت.»
وی تأکید کرد: «هوشمندی "رضا گوران" در شیوه نگارش و چیدمان کلمات باعث شد این اثر که مونولوگی دراماتیک است با تنشهای زیادی در فضای انتزاعی و مینیمالیستی همراه شود. سکوت نمایش و تنشهایی که در درون اثر وجود دارد باعث میشود درون مخاطب منقلب و ملتهب شود که ایجاد این امر، کار سختی است که با همکاری نویسنده اثر رخ میدهد.»
گفتنی است سیزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت در قالب بخشهای مسابقه صحنهای، بینالملل، مسابقه آثار عروسکی و کودک و نوجوان، ویژه، خیابانی، تلویزیونی و تولید نمایشنامه و نمایشنامهخوانی به همت بنیاد فرهنگی هنری روایت و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با دبیری حسین پارسایی از 28 آبان تا 3 آذرماه برگزار میشود.