در حال بارگذاری ...
نشست خبری نمایش تراس برگزار شد

روایتی تازه و جذاب از دغدغه‌ها‌، امیدها و طنز‌های انسان های روزگار

نشست خبری نمایش تراس نوشته ژان کلود کریر سه شنبه سوم آبان ماه با حضور کارگردان و بازیگران این نمایش در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر ، در ابتدای این نشست خبری محمدرضا خاکی کارگردان نمایش به ارائه توضیحاتی درباره محتوا و انگیزه های خود برای اجرای نمایش تراس در تالار اصلی تئاتر شهر توضیحاتی را ارائه داد .
وی گفت : ای کاش فراموش نکنیم در تئاتر همه در یک قایق پارو می‌زنند. تئاتر ما نیازمند درک پارو زدن جمعی است. باید یاد بگیریم به تجربیات یکدیگر احترام بگذاریم.
وی در ادامه درباره ترکیب بازیگران نمایش جدیدش توضیح داد:‌ معتقدم بازیگر موفق کسی است که خود را در اختیار قرار می‌دهد نه اینکه مدام در جست وجوی اثبات موقعیت تثبیت شده‌ خود باشد. همچنان که در تئاترمان بازیگرانی داریم که از این سالن به آن سالن می‌روند، اما مدام الگوهای کاری خود را تکرار می‌کنند.
خاکی در ادامه صحبت‌هایش درباره انتخاب نمایشنامه «تراس» یادآور شد: پیش از این نمایشنامه‌ دیگری را ترجمه و منتشر کرده بودم و قرار بود بهمن امسال آن را به صحنه بیاورم. اما از سوی تئاتر شهر پیشنهاد شد آبان ماه نمایشی را اجرا کنم و از آنجا که امکان آماده کردن آن نمایشنامه فراهم نبود، نمایشنامه «تراس» را جایگزین کردم.
وی افزود: پیش از این هم نمایشنامه‌ی «روال عادی» را اجرا کرده بودم که در نوع خودش اثر موفقی بود. نمایشنامه «تراس» تازه ترجمه شده بود که به دستم رسید و در زمانی بسیار فشرده شروع به کار کردیم. البته این نمایشنامه از نظر داستان ساختار بسیار ساده‌ای دارد و درباره زوجی است که در آستانه جدایی هستند و برسر اجاره آپارتمانشان بحث دارندو وقایع نمایشنامه با حضور آدم‌هایی که برای اجاره کردن این آپارتمان می‌آیند، روایت می‌شود.
کارگردان نمایش تراس در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت : در این متن ویژگی‌های روانی دغدغه‌ها‌، امیدها و طنز‌ها آدم‌ها را به خوبی نظاره ‌می‌کنیم. نمایشنامه ضمن برخورداری از چارچوبی واقع‌گرا استعاره‌ای از زندگی و امید دارد.
خاکی با اشاره به انتقادی بودن نمایشنامه اشاره کرد و گفت: در این متن به خوبی می‌بینیم، انسان‌ها در موقعیت‌های ناپیداری قرار دارند و تنها هستند نویسنده با نشان دادن تنهایی آدم‌ها دیدگاه‌های انتقادی خود را مطرح می‌کند، او برای نقد جامعه سراغ یک موقعیت ساده یعنی یک زوج و فقدان عشق میان آنها می‌رود.
در ادامه این نشست مسعود دلخواه که در این نمایش به عنوان بازیگر ایفای نقش می‌کند توضیحاتی درباره حضورش در این اثر نمایشی ارایه کرد.
دلخواه با اشاره به پروسه فشرده تمرینات این نمایش افزود:‌ شرایط تئاتر در ایران بسیار سخت است. به ویژه وقتی با بازیگرانی کار می‌کنیم که فعال هستند و کارهای دیگری دارند،این شرایط برای تمام گروه بسیار استرس‌زا بود.ضمن اینکه در مقایسه با گروه‌های دیگر فشار مضاعفی را تحمل کردیم اما روحیه‌ی گروهی و احساس مسئولیت نسبت به یکدیگر باعث شد کار را به خوبی آماده کنیم.
وی در ادامه با ابراز خرسندی از اجرای دومین نمایشنامه کاریر در دو سال اخیر گفت:‌ باید خوشحال باشیم نمایشنامه نویسی مانند او به تئاتر ایران معرفی می‌شود. زیرا او یکی از تکنیکی‌ترین نویسندگانی است که نمایشنامه‌های ابزورد معاصر می‌نویسد و تکنیک در آثار او بسیار مهم است. و به نظر من آثار کرریر بهترین الگو برای کلاس‌های نمایشنامه‌نویسی است.
الهام پاوه‌نژاد دیگر بازیگر این نمایش با اشاره به پروسه تمرین فشرده این اثر نمایشی گفت: مسلما آنچه با استرس آماده می‌شود، نتیجه‌ای متفاوت دارد با زمانی که پروسه آرامش بخشی وجود داشته باشد.
وی با تقدیر از گروه اجرایی این نمایش ادامه داد: با تمام فشارهایی که به گروه وارد شد به دلیل همبستگی گروهی کار را جلو بردیم. شاید اگر هر یک از این مهره‌ها سر جای خودشان نبودند، این همدلی اتفاق نمی‌افتاد. ضمن اینکه باید به این نکته هم اشاره کنم این نقش یکی از دشوارترین نقش‌هایی است که تا به حال بازی کرده‌ام.
این بازیگر ادامه داد: نقشی که در نمایش «تراس» دارم با دو نقش قبلی‌ام کاملا متفاوت و جزو سخت‌ترین نقش‌های قصه است. پرسناژی کم دیالوگ است اما پر از تمپوی درونی است و این پرسناژ در جست وجوی یک عشق واقعی با تمام نگرانی‌های یک زن هست.
بهاره رهنما دیگر بازیگر این نمایش هم نقش خود را یکی از عجیب‌ترین نقاش‌های این نمایش توصیف کرد و گفت:‌ از آنجا که هم زمان با تمرین این نمایش در کار دیگری حضور داشتم با سختی‌های بسیار این نقش را حفظ کردم. نقشی که در این نمایش دارم مهمترین نقشی است که بازی کرده‌ام. هرچند در این نقش نیز جنسی از بازی همیشگی هم را تعمدا تکرار می‌کنم، اما نقشی بسیار سخت برای من بود چرا که واریته های رفتاری و بدنی بسیار متفاوتی داشت.
این بازیگر افزود: یکی از دلایلی که با خون دل این نقش را نگه داشتم موضوع تکنیک بود. زیرا کم‌تر اتفاق می‌افتد که چنین نقش هایی به یک بازیگر پیشنهاد بشود. البته هر لحظه که به تئاتر شهر می‌آیم خدا را شکر می‌کنم که هنوز تئاتر وجود دارد و با وجود تمام مشکلاتی که ما داریم وجود تئاتر یک معجزه است.
مهران رنجبر بازیگر نقش موریس نمایش تراس سادگی را یکی از ویژگی‌های مثبت نمایشنامه «تراس» دانست و گفت:‌ نقشی که در این نمایش دارم بسیار ساده است. اما در عین حال پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که این برایم بسیار جذاب بود و آنچه برایم همیشه مهم بوده بازی در نقش‌هایی است که از خود من بسیار دور باشد و ابعاد مختلفی داشته باشد.
رنجبر، کریر را یکی از بهترین فیلمنامه نویسان غربی دانست و اضافه کرد:‌ در فیلمنامه‌نویسی آثار او در کمال سادگی بسیار پیچیده هستند و در تئاتر هم این ویژگی را دارند. در آثار او کاراکترهای ساده‌ای می‌بینیم که در اطراف‌مان زیاد هستند اما با همین سادگی پیچیدگی‌های بسیاری را خلق می‌کند.
امیررضا وزیری دیگر بازیگر این نمایش هم گفت: متن «تراس» سهل ممتنع است. یعنی سادگی و پیچیدگی را همزمان با هم دارد. ضمن اینکه ‌ بازیگری گزیده کار هستم. اول کارگردان را انتخاب می‌کنم چون معتقدم کارگردان خوب، متن بد انتخاب نمی‌کند.




نظرات کاربران