در حال بارگذاری ...
...

گزارش روز چهارم جشنواره نمایش عروسکی

ترس چند تماشاگر کوچولو و توجه چینی‌ها به نمایش‌های ایرانی

گزارش روز چهارم جشنواره نمایش عروسکی

 ترس چند تماشاگر کوچولو و توجه چینی‌ها به نمایش‌های ایرانی

پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک، سه شنبه 25 شهریور چهارمین روز خود را پشت سر گذاشت.

چهارمین روز جشنواره نمایش عروسکی به ویژه در مجموعه تئاتر شهر، در میان استقبال و شلوغی معمول این چند روز برگزار شد که در تعدادی از سالن‌ها بی نظمی‌ها و تاخیرهایی را هم به وجود آورد.

از مضرات رام نکردن زن سرکش تا اجرای مدرن چینی‌ها

تئاتر شهر، دیروز میزبان پنج اجرای متفاوت بود. «عروسک و نجار» به نویسندگی و کارگردانی مجید بهرامی نژاد از همدان در این جشنواره شرکت کرده بود که در دو سانس 16:30 و 18 در کارگاه نمایش به صحنه رفت. «عروسک و نجار» داستان عاشقانه‌ای از سه لک لک است که به دست شکارچی شکار شده‌اند و حالا در زندانی با قفس خود تنها هستند. «عروسک و نجار» مضمونی چالش‌گر دارد و دنیای صنتعی امروز را نقد می‌کند.

«مضرات رام نکردن زن سرکش» به کارگردانی افسانه زمانی و نویسندگی مشترک سجاد افشاریان و افسانه زمانی در تالار سایه به صحنه رفت. «مضرات رام نکردن زن سرکش» بر اساس نمایشنامه‌ای از آنتوان چخوف به نام «مضرات دخانیات» نوشته شده و روایت‌گر مردی است که از زندگی شخصی و روابط خانوادگی خود می‌گوید و از رابطه‌اش با همه چیز گله می‌کند.

به گزارش سایت ایران تئاتر، این نمایش در حالی به صحنه رفت که تمام صندلی‌های سالن سایه پر شده و حتی جایی برای خبرنگاران باقی نمانده بود. نیروهای کمکی جشنواره که در این هفته به نظم و ترتیب سالن‌ها و اجرای نمایش‌ها نظارت دارند، از پس جمعیت نامتوازن و زیاد مهمانان و خبرنگاران و بلیت خریده‌ها بر نیامدند و «مضرات رام نکردن زن سرکش» با 20 دقیقه تاخیر و با بی نظمی بسیار شروع شد.

این نمایش که یک کار زنده عروسکی بود، از حضور قوی بازیگران هم بهره می‌برد. به طوری که حضور آنان بیشتر از عروسک‌ها جلب توجه می‌کرد. «مضرات رام نکردن زن سرکش» با فضاسازی و موسیقی و رقص جالب توجه خود توانست تا حد زیادی نظر مخاطبان را به خود جلب کند، اما انتظار بخشی از مخاطبان را که با پیشینه و سابقه درخشان سازندگان کار آشنا بودند برآورده نکرد. صدای موسیقی نیز که در بعضی مواقع از صدای دیالوگ‌ها بلندتر بود، ارتباط برقرار کردن را مخصوصا برای تماشاگران انتهای سالن سخت می‌کرد.

تالار قشقایی نیز میزبان نمایش چینی «جین جیانگ» بود که اجرای موفقی را پشت سر گذاشت. این نمایش چینی که با دو اجرای دیگر گروه‌های آن کشور در این جشنواره کمی متفاوت است، از تکنیک‌های مدرن‌تری بهره می‌برد و به همین دلیل با استقبال خوب تماشاگران ایرانی رو به رو شد. نویسندگی و کارگردانی مشترک این نمایش به عهده وانگ شیاوشین و هونگ شیجیان است که به همراه گروه خود از استقبال و واکنش مخاطبان شگفت زده و خوشحال شده بودند.
سه گروه نمایش عروسکی چینی که در جشنواره امسال شرکت کرده‌اند، به جز اجراهای موفق خود، با حضور مداوم و پرشور در جشنواره و دیدن بیشتر کارها، نظرها را به خود جلب ساخته‌اند. تقریباً بیشتر نمایش‌های اجرا شده در این چند روز، حداقل میزبان نمایشگران یکی از گروه‌های چینی بوده است که با شوق و علاقه فراوان به تماشای کارها می‌نشستند؛ تماشاگرانی که دیگر کارها را تشویق می‌کردند و با عوامل کار و عروسک‌ها عکس می‌گرفتند.

گروه اجرایی نمایش «جین جیانگ» هم از این جمله هستند که به گفته‌ مترجم گروه از کارهای ایرانی بسیار لذت برده‌اند و به ویژه مجذوب تکنیک‌های استفاده شده در نمایش‌های ایرانی شده‌اند.

نمایشی که انتظارات را برآورده نکرد

سه شنبه شب، تالار اصلی تئاتر شهر نیز میزبان «ملاقات بانوی سالخورده» به کارگردانی هادی حجازی فر بود که در دو سانس 19 و 21 به صحنه رفت. «ملاقات بانوی سالخورده» که نمایشنامه‌ای از فریدریش دورنمات است، داستانش پیرامون عدالت و انتقام می گردد و روایت‌گر زنی سالخورده و ثروتمند است که به شهر زادگاه خود برمی‌گردد و .... اما این نمایش نتوانست انتظار تمام مخاطبان خود را برقرار کند و با وجود سالن حدوداً پر تالار اصلی، افرادی در نیمه‌های اجرا سالن را ترک کردند.

محوطه تئاتر شهر نیز مانند روزهای گذشته میزبان اجراهای متفاوت محیطی بود که می‌توان از آن میان به «خیمه شب بازی سنتی»، «روبی»، «شیری که نوشتن نمی‌دانست» و «اد» اشاره کرد.

سنجد خبرنگار نیز، که وظیفه خبررسانی جشنواره را به عهده دارد، بازهم مثل روزهای پیشین جشنواره توجه‌ها را به خود جلب کرد و رهگذران بسیاری را دور خود و تیم عروسک گردانی و فیلمبرداری‌اش جمع کرد. نگار استخر صداپیشگی سنجد را برعهده دارد که برای بسیاری از رهگذران و کودکان شنیدن صدایش و حضور همیشگی‌اش کنار سنجد جالب و هیجان انگیز است.

تالار هنر در تصرف کوچولوها

دیروز در تالار هنر هم نمایش عروسکی «جادوگر کوچولو» به کارگردانی فریبا دلیری به صحنه رفت. این نمایش که اثری مخصوص کودکان بود با استقبال بسیار خوبی از سمت آنان رو‌به‌رو شد، به طوری که نیمی از سالن در تصرف بچه‌ها بود که کنار بزرگ‌ترها نشسته بودند. «جادوگر کوچولو» به نویسندگی هادی حسنعلی داستان جادوگر کوچکی را روایت می‌کند که دوست دارد هر چه زودتر بزرگ شود و بتواند فنون جادوگری را بهتر بیاموزد. این نمایش از عروسک‌های متفاوتی بهره می‌برد که بعضی از آن‌ها برای کودکان کوچک‌تر ترسناک بود. به طوری که چند کودک همراه مادرشان سالن را ترک کردند. اما کودکان کمی بزرگ‌تر با نمایش پیش رفتند و از آن لذت بسیاری بردند. «جادوگر کوچولو» با این مژده که دیگر جادوگر بدی در دنیا وجود ندارد، تمام شد و ساعت خوشی را برای بچه‌ها رقم زد.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران–مبارک تا 29 شهریور ماه ادامه دارد.

منبع: ایران تئاتر