در حال بارگذاری ...
گزارش نشست خبری نمایش «مرگ فروشنده»

برهانی مرند: شرافت‌مندانه به فعالیت هنری خود ادامه می‌دهیم

نادر برهانی مرند در نشست خبری نمایش «مرگ فروشنده» عنوان کرد که از بازتولید آثار دفاع می‌کند، زیرا لازمه پایداری هر گروه نمایشی، فعالیت پویا و استمرار در اجرای آثار تولیدی است.

نشست نمایش «مرگ فروشنده» با حضور نادر برهانی مرند کارگردان، حمید رضا آذرنگ، محمود رضا رحیمی، رحیم نوروزی، حمید رضا نعیمی و داریوش موفق بازیگران نمایش، صبح شنبه ۱۷ آبان در تئا‌تر شهر برگزار شد.
در ابتدای نشست، برهانی مرند با اشاره به این‌که بازتولید کارهای قبلی در اولویت برنامه‌هایم نبود، گفت: «ابتدا اجرای آثار دیگری در ذهنم بود، اما وقتی متوجه عدم حمایت از کارهای امسال شدم، به سمت بازتولید یک نمایشی قدیمی گرایش پیدا کردم.»
این کارگردان بازتولید یک اثر نمایشی را در تمامی دنیا مرسوم دانست و ادامه داد: «من از بازتولید یک اثر نمایشی دفاع می‌کنم زیرا پایداری یک گروه مستلزم فعالیت پویا و همچنین بازتولید آثار قبلی گروه است.»
او به نقدهایی که از بازتولید یک نمایش می‌شود اشاره کرد و ادامه داد: «نقدهایی که از بازتولید نمایش‌ها می‌شود، کاملاً به جا و درست است، زیرا بازتولید نمایش‌ها سبک و سیاق آرمانی خود را حفظ نکرده و در واقع نمایش‌ها تنها یک بار دیگر به صحنه می‌رود و بازتولید محسوب نمی‌شوند.»
حمید رضا آذرنگ در ادامه توضیح داد: «بازتولید آثار نمایشی، تب داغی است که در گروه‌های تئا‌تر رواج پیدا کرده است. در تمامی کشورهای دنیا یک اثر نمایشی به طور مستمر و مداوم به اجرا در می‌آید، زیرا یک اثر سال‌ها می‌تواند روی صحنه بماند و ضعف‌ها و خطاهای یک گروه نمایشی را برطرف کند.»
او در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد: «بازتولید یک اثر باید پس از چندین سال صورت بگیرد، اما تعدادی از آثار نمایشی پس از یک سال دوباره به روی صحنه می‌روند که این اقدام بسیار اشتباهی است. ما باید برای اجرای مجدد یک تئا‌تر مسیر تازه‌ای را به وجود بیاوریم و نوع نگاه متفاوتی را به مخاطب ارائه دهیم. نمایش «مرگ فروشنده» نیز اگر می‌خواست‌‌ همان اجرای قبلی خود را داشته باشد به هیچ وجه نباید بار دیگر صحنه را تجربه می‌کرد.»
آذرنگ درباره وضعیت بازتولید نمایش‌ها در تئا‌تر ایران گفت: «متاسفانه جریان باز تولید با افرادی در تئا‌تر ایران به وجود آمد که از‌‌ همان ابتدا مشخص بود که به نتیجه درستی نخواهد رسید؛ زیرا بازتولید تئا‌تر ایران به بد‌ترین نحو ممکن برنامه ریزی شد و به شکل ریشه‌ای و عمیق صورت نگرفت.»
این بازیگر با انتقاد از شرایط هنرمندان تئا‌تر عنوان کرد: «قراردادهایی که با گروه‌های تئاتری بسته می‌شود، محترمانه و درشان یک هنرمند نیست. با این شرایط نمی‌توان به تئا‌تر به عنوان حرفه‌ای برای کسب درآمد و معیشت نگاه کرد؛ هنرمندان فعال در این عرصه تنها دغدغه تئا‌تر دارند و برای علاقه و عشق خود کار می‌کنند. قد و قامت تئا‌تر آنقدر کوتاه شده که هنرمندان این عرصه را خجالت زده کرده است، با این وضعیت امیدوارم روزی شرمنده هنرمندان نسل قبلی تئا‌تر نشویم.»
رحیم نورزی، دیگر بازیگر این نمایش هم با بیان اینکه باید زیرساخت‌های تئاتر کشور درست شود، افزود: «هنر نمایش را یک حرفه نمی‌دانم و بیشتر افرادی که از بودجه و کمبودهای مالی در تئاتر صحبت می‌کنند، منفعل و بدون اندیشه هستند. من برای بازی در نمایش «مرگ فروشنده» هیچ پولی دریافت نخواهم کرد، زیرا معتقدم معیشت باید از تئاتر جدا شود.»
در ادامه این نشست، برهانی مرند با اشاره به این‌که اجرای دوباره «مرگ فروشنده» نتیجه تغییر و تحولات ذهنی و هنری‌اش است، اظهار کرد: «این نمایش تغییرات زیبایی‌شناسی کرده است و حاصل گذر زمان در زندگی هنری من محسوب می‌شود. به هر حال با وجود تغییراتی که در نمایش صورت گرفته، هم چنان روح آرتور میلر در آن وجود دارد. این اثر نمایشی به موضوعی جهان شمول اشاره دارد که هیچ‌گاه برای مخاطب نخواهد مرد.»
کارگردان «مرگ فروشنده» با بیان اینکه در شرایط نا‌مساعدی، این نمایش را به صحنه می‌آورد، ادامه داد: «ما با نگاهی شرافت‌مندانه فعالیت تئاتری خود را ادامه می‌دهیم، زیرا معتقدیم فعالیت هنری در این شرایط خود یک نوع دفاع و مبارزه است.»
محمود رضا رحیمی هم با اشاره به این‌که مجموعه تئا‌تر شهر معیار تئا‌تر ایران است، ادامه داد: «متاسفانه ما داریم با سرعت زیادی از تئا‌تر هنری فاصله می‌گیریم و به سمت تئا‌تر تجملی و پر زرق و برق متمایل می‌شویم که این شرایط برگرفته از عدم حمایت دولت از گروه‌های تئاتری است.»
حمیدرضا نعیمی نیز در پایان این نشست گفت: «خوشحالم که در این شرایط نمایشی با محتوا و مضمون «مرگ فروشنده» به صحنه می‌آید، زیرا اجرای این آثار به تقویت درام در تئاتر ما کمک ارزنده‌ای می‌کند؛ اطمینان دارم بازی‌های این نمایش از جمله بازی‌های ماندگار خواهد شد.»

منبع : ایران تئاتر




نظرات کاربران