در حال بارگذاری ...
نشست رسانه‌ای نمایش «شکسپیر» برگزار شد

فقط فرصت دارید یک‌بار این نمایش را ببینید

گرین وود، مدرس و بازیگر کانادایی می‌گوید همه مردم جهان نیازهایی مشترک دارند و هدف هنرمندان تئاتر باید این باشد که شباهت‌هایمان را جشن بگیریم و تفاوت‌هایمان را تشخیص دهیم.

نشست رسانه‌ای نمایش «شکسپیر» به نویسندگی و کارگردانی رابرت گرین وود، مدرس و بازیگر کانادایی که این روز‌ها در دوره آموزشی نوای بازیگری در مجموعه تئا‌تر شهر تدریس می‌کند، برگزار شد.

در این نشست رسانه‌ای، گرین وود با اظهار خرسندی از حضور در ایران اظهار کرد: «از شهر کوچکی در کانادا که جمعیت آن ۵۰۰ نفر است، به تهران آمده‌ام. تهران، کلان‌شهر بزرگی است که مردمی مهربان و مهمان نواز دارد. ایران از جمله ۲۴ کشوری است که به آن سفر می‌کنم. در بسیاری از سفر‌هایم با ناهماهنگی‌های بسیاری روبه رو می‌شوم، اما خوشبختانه این اتفاق در اینجا برایم رخ نداده است.»

او با اشاره به تجربه خوب تدریس در ایران و آمادگی هنرجویانی که در کارگاه‌های آموزشی‌اش شرکت کرده بودند، ادامه داد: «هنرجویانی که در این دوره آموزشی حضور داشتند، به مانند اسفنج عمل می‌کردند. آن‌ها تشنه آموختن بودند و تمام مواردی را که به آن‌ها می‌آموختم، جذب می‌کردند. چنین تجربه‌ای را در تمام سال‌های تدریسم نداشتم، در کلاس‌های آموزشی‌ام در کانادا و آمریکا با برخورد سردی از سوی دانشجویان روبه رو می‌شدم. فکر می‌کنم افرادی که فرصت‌های بهتر و بیشتری در اختیار دارند، از آن بهره نمی‌برند. من تمریناتی را در این مدت زمانی کوتاه توانستم انجام دهم که پیش از این در آموزش‌هایم موفق به انجام آن‌ها نشده بودم.»

این کارگردان و بازیگر کانادایی در مورد اجرای نمایش «شکسپیر» در مجموعه تئا‌تر شهر توضیح داد: «این اثر روایت ۲۲ شخصیت از ۱۷ نمایشنامه شکسپیر است. در واقع ژاک یکی از شخصیت‌های اصلی نمایش است که در باره هفت مرحله از زندگی سخنرانی می‌کند.»

گرین وود افزود: «من در این نمایش حرف‌هایی می‌زنم که شکسپیر قصد بیان آن‌ها را داشته است. ژاک، سخنگوی شکسپیر است. او فردی مسن، نیمه فربه با چشمانی نافذ و ریشی انبوه است. او فردی هوشمند با مثال‌های مدرن است.»

او با بیان اینکه تمام نقش‌ها را خودش ایفا می‌کند، عنوان کرد: «تمام شخصیت‌ها را به تنهایی ایفا خواهم کرد. برنامه ریزی این نمایش را قبل از ورود به ایران انجام داده بودیم. این نمایشی تک نفره است. از ابتدا قصد نداشتم که این کار را همراه با هنرجویانم در ایران به صحنه ببرم، چرا که بسیاری از آن‌ها مدت کمی است که به حرفه بازیگری پرداخته‌اند و از تجربه محدودی برخوردارند. اجرای این نمایش طبیعتاً نیازمند تمرینات طولانی است. البته این را نیز باید بگویم که هدف این کارگاه‌های آموزشی از ابتدا تنها آموزش بوده است.»

این بازیگر کانادایی تاکید کرد: «اجرای این نمایش تنها محدود به یک اجرا خواهد بود، طبق برنامه ریزی که از قبل صورت گرفته بود، قصد داشتم حداقل پنج اجرا داشته باشیم اما متاسفانه امکان پذیر نشد.»

گرین وود با بیان اینکه کلمات نباید مانع رسیدن حس به مخاطب شود، بیان کرد: «زبان فارسی بسیار زیبا و پیچیده است. کلمات در انگلیسی هم مهم هستند. من و همکارم در مسافرت‌هایمان اجراهای بسیاری را می‌بینیم، در بسیاری از موارد مجبور می‌شویم که از مترجم همزمان و گوشی استفاده کنیم. از این کار متنفرم، زیرا حواسم را پرت می‌کند. علاقمندم که بازیگران را ببینم و اینکه چگونه حس را به من به عنوان مخاطب منتقل می‌کنند. گاهی می‌توان اطلاعاتی را با یک لبخند و اخم ساده منتقل کرد اما با کلمات نه.»

او در ادامه گفت: «مردم مردمند. هدف ما هم آنست که شباهت‌هایمان را جشن بگیریم و تفاوت‌هایمان را تشخیص دهیم. همه مردم جهان نیازهای مشترک دارند. اگر بتوانیم این را درک کنیم، بسیاری از مسائلمان رفع می‌شود. آرزویم آنست که مردم دنیا بتوانند به اقصی نقاط جهان سفر کنند و همه چیز را از نزدیک ببینند.»

همچنین این هنرمند کانادایی با اشاره به اینکه تصویری متفاوت از ایران را در این سفر بدست آورده است، یادآور شد: «اخبار رسانه‌های جمعی واقعیت موجود در ایران را منعکس نمی‌کند. قبل از سفر به اینجا دوستانم به من می‌گفتند مراقب خودت باش. من به آن‌ها پاسخ می‌دادم که دوستان زیادی در ایران دارم و وارد کشور امنی می‌شوم. اما اکنون می‌توانم بعد از بازگشت به کانادا با قاطعیت تصویر تازه‌ای از ایران را به آن‌ها نشان دهم.»

گرین وود همچنین درمورد درگذشت انوشیروان ارجمند گفت: «دیروز متوجه درگذشت یکی از هنرمندان صاحب نام ایران شدم. او هم‌سن من بوده است. از شنیدن این مسئله بسیار ناراحت شدم.»

او در بخش پایانی سخنانش از علاقمندان به هنرهای نمایشی برای تماشای «شکسپیر» دعوت و تشریح کرد: «روز جمعه در سالن اصلی مجموعه تئا‌تر شهر پذیرای علاقمندان خواهم بود. من در آغاز نمایش مقابل در ورودی اصلی میزبان مخاطبان خواهم بود و با آن‌ها وارد سالن اجرا می‌شوم. معتقدم تفاوتی میان بالا و پایین صحنه وجود ندارد. من با اجرای نمایش زندگی می‌کنم و زمانم را با تماشاگران به اشتراک می‌گذارم. تئا‌تر مکانی است که همه ما ایده‌ها و خصوصیات شخصیمان را در آن به نمایش می‌گذاریم.»

رابرت گرین وود در پایان این نشست رسانه‌ای از ادامه برگزاری این کارگاه‌های آموزشی در رشت و اصفهان خبر داد.

نمایش «شکسپیر» به کارگردانی و بازیگری رابرت گرین وود، جمعه ۲۴ آذرماه در سالن اصلی مجموعه تئا‌تر شهر به صحنه می‌رود.

منبع: ایران تئاتر




نظرات کاربران