در حال بارگذاری ...
نسل جدید تئاتر، همه چیز را فشرده یاد گرفته است

ناصحی: بازی در دیده بانان از سخت‌ترین تجربه‌های من بود

علیرضا ناصحی می‌گوید کار کردن با کارگردانانی که از نسل‌های متفاوتی هستند، تجربه و آموخته‌های خاص خودش را به دنبال می‌آورد.

علیرضا ناصحی که این روز‌ها در نمایش «دیده‌بانان» به کارگردانی دکتر محمدرضا خاکی در سالن چهارسو مجموعه تئا‌تر شهر ایفای نقش می‌کند، می‌گوید: «این نمایش، فانتزی خاصی را در مورد جنگ بیان می‌کند. من نقش سرباز یکی از دو کشور درگیر را ایفا می‌کنم. نقش فردی که جنگ چندین ساله، صبوری‌اش را از بین می‌برد.»

او بازیگری در این نمایش را سخت دانسته و ادامه می‌دهد: «طی چند سالی که به این حرفه مشغول هستم، این کاراکتر یکی از سخت‌ترین‌ها بود؛ چراکه می‌بایست آن را به‌‌ همان سادگی که هست، ایفا می‌کردم، همانند همین مکالمه عادی که اکنون با شما دارم.»

ناصحی خاطرنشان می‌کند: «در هر اجرا تجربه می‌کنم. شاید در ابتدا به نظر آید که تنها دو دیده‌بان مشغول حرف زدن با یکدیگرند. این یک عمل طبیعی است. کافی است این کار را بازی کنی، در آن زمان تماشاچی نمی‌پذیرد. ما روی این فضا کار کردیم تا بتوانیم آن را ایجاد و سپس حرکت کنیم.»

این بازیگر تئا‌تر با اشاره به هدایت دکتر خاکی به عنوان کارگردان در اجرای نقش‌ها توضیح می‌دهد: «دکتر خاکی، در تمرینات بر انجام ندادن خیلی از کار‌ها تاکید داشت، اما بسیاری از کار‌ها را هم نمی‌گفت انجام دهید؛ زیرا اگر به ما می‌تاکید می‌کرد، قطعاً ما قافیه را باخته بودیم. اجرا از چهارچوبی برخوردار است که با این عملکرد ممکن بود بازیگران مکانیکی عمل کنند. این روندی است که تا پایان اجرا ادامه خواهد داشت.»

او متذکر شد: «هیچگاه چنین تجربه‌ای نداشتم. این گام برداشتن به جلو همراه با کنکاش است. در این میان ترجمه هم اهمیت دارد.»

ناصحی با بیان اینکه دومین تجربه کاری‌اش با دکتر خاکی را پشت سر می‌گذارد، توضیح می‌دهد: «او کارگردانی است که از نظم و مقررات خاصی برخوردار است و این را به راحتی می‌توان از متن کار تا میزانسن‌های او مشاهده کرد. در میان بازیگرانی که اکنون در این نمایش حضور دارند، من نسل بینابینم. نسل جدید همه چیز را فشرده و فست فودی یاد گرفته است. من با اساتیدی چون زنده یاد استاد سمندریان و استاد شیراندامی کار کرده‌ام. معتقدم آنچه در گذشته پایه گذاشته شده، کاملاً درست است و مسیر کاملی را طی می‌کند، بنابراین کار کردن با چنین متد و کارگردانانی که به نظر از نسل متفاوتی هستند، تجربه و آموخته‌های خاص خود را به همراه دارد.»

نمایش «دیده بانان» به کارگردانی محمدرضا خاکی و نقش آفرینی وحید نفر، علیرضا ناصحی، بهنام شرفی، محمد روشنی، بیژن محرمی، سارا افشار و علیرضا مدنی تا نهم دی ماه ساعت ۱۹ در سالن چهارسو مجموعه تئا‌تر شهر به صحنه می‌رود.

منبع: ایران تئاتر




نظرات کاربران