در حال بارگذاری ...
گزارش نشست خبری سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

جشنواره امسال، میزبان 118 اثر است

دبیر سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر، رویکرد هنرمندان در برابر مشکلات و ناملایمات تئا‌تر کشور را قابل تحسین و جانانه تلقی کرد.

نشست خبری سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر، ساعت ۱۰ صبح سه‌شنبه ۲۳ دی ماه، در تالار مشاهیر مجموعه تئا‌تر شهر با حضور اردشیر صالح‌پور، دبیر این دوره از جشنواره، مهدی حاجیان، مسئول دبیرخانه و عباس غفاری، مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، اردشیر صالح‌پور با توضیح این‌که این دوره از جشنواره با رویکرد هویت ایرانی- تئا‌تر ملی برگزار می‌شود، گفت: «جشنواره تئا‌تر فجر، عالی‌ترین تجلی‌گاه و تریبون هنر نمایش است که دستاوردهای یک ساله هنرمندان را به تماشا می‌گذارد.»

او ادامه داد: «تئا‌تر یک خانواده جهانی و انسانی است، بنابراین تمامی اهالی تئا‌تر باید با هم مشارکت و صمیمیت داشته باشند. خوشبختانه امسال با وجود مشکلات و کمبودهایی که بر سر راه هنر تئا‌تر بود، هنرمندان با ناملایمات کنار آمدند و رویکرد جانانه و قابل تحسینی را از خود نشان دادند.»

اصحاب رسانه، پل ارتباطی میان مردم، هنرمندان و مسوولان هستند

دبیر این دوره از جشنواره با ابراز رضایت از اقبال هنرمندان به جشنواره سی‌و‌سوم فجر، اظهار کرد: «در بخش تازه‌های تئا‌تر، ۵۴۸ متقاضی داشتیم که متاسفانه در ‌‌نهایت تنها توانستیم ۱۲ اثر را در جشنواره شرکت دهیم.‌ ای‌کاش شرایط و امکانات تئا‌تر ما طوری بود که می‌توانستیم تمامی این آثار را به نمایش بگذاریم.»

صالح‌پور درباره میزان اهمیت اصحاب رسانه در عرصه تئا‌تر عنوان کرد: «خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و منتقدان، پلی ارتباطی میان هنرمندان، مردم و مسئولان تئا‌تر هستند؛ هنر تئا‌تر از‌‌ همان ابتدای پیدایش در یونان در کنار خود منتقدی به نام ارسطو داشت.»

او درباره بخش‌های مختلف جشنواره گفت: «نسل نو، مناطق، تازه‌های تئا‌تر، خیابانی، مرور، مهمان، بین‌الملل، رادیو نمایش، کارگاه و سمینار، بخش‌هایی از این دوره از جشنواره هستند، همچنین بخش تولید متون نمایشی و نمایشنامه‌نویسی از دیگر بخش‌های جشنواره محسوب می‌شود، که در راستای بالندگی، رشد و پیشرفت در عرصه نمایشنامه‌نویسی برگزار می‌شود. در بخش عکاسی تئا‌تر این دوره هم، کتابی از آثار پذیرفته شده، منتشر خواهد شد.»

سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی با اشاره به بخش جدید جشنواره تئا‌تر فجر امسال اضافه کرد: «در سی‌و‌سومین دوره جشنواره تئا‌تر فجر، از چهار شهید فعال در عرصه تئا‌تر تجلیل خواهیم کرد.»

صالح‌پور درباره پوستر جشنواره هم اظهار کرد: «پوستر جشنواره تئا‌تر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. جای خوشحالی است که برای اولین بار، پوستر جشنواره تا این حد اهمیت پیدا کرده و این موضوع، نشان دهنده بالا رفتن سواد بصری مخاطبان است.»

او در ادامه صحبت‌های خود افزود: «برای برگزاری بهتر جشنواره، ما از یک شورای مشورتی متشکل از هنرمندان تئا‌تر با تجربه استفاده کردیم. همچنین برای داشتن سالن بیشتر، یک تالار جدید واقع در خیابان فلسطین به جمع سالن‌ها اضافه شده است.»

۱۱۸ اثر در جشنواره امسال اجرا می‌شوند


صالح‌پور در ادامه، آماری از تعداد گروه‌های شرکت کننده در این دوره از جشنواره داد و افزود: «به طور کلی ۱۱۸ اثر در جشنواره امسال شرکت کرده‌اند، که ۱۰۶ نمایش ایرانی و ۱۲ اثر بین‌المللی است. همچنین از میان این آثار، ۲۹ نمایش به تئا‌تر خیابانی و ۷۷ اثر به بخش صحنه‌ای تعلق دارند. ۶۱ نمایش از شهرستان و ۴۵ اثر از تهران در این جشنواره حضور دارند. خوشبختانه تئا‌تر شهرستان در جشنواره سی‌و‌سوم، حضوری پررنگ دارد و فرصتی فراهم شد تا تئا‌تر شهرستان هم نفس بکشد.»

اردشیر صالح‌پور در ادامه این نشست، پاسخگوی سوالات و انتقادات تعدادی از خبرنگاران شد.

او در پاسخ به انتقادات و مسائلی که نسبت به طراحی پوستر این دوره از جشنواره اعلام شده بود، گفت: «با توجه به فعالیت ۳۳ ساله‌ام و تدریس در دانشگاه، تئا‌تر را به خوبی می‌شناسم و کنار اهالی آنم. من مدیر نیستم، تئاتری‌ام. متاسفم تئا‌تر دستخوش مسائل و مشکلات زیادی است که نمی‌توانیم به واسطه آن جشنواره تئا‌تر فجر را آن گونه که شایسته است به ظهور برسانیم.»

سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی با اشاره به این‌که از زمان انتصاب به عنوان دبیر سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر، تنها یک ماه است که فعالیت رسمی خود را آغاز کرده، بیان کرد: «تغییرات اداری و کاستی‌ها، همیشه به تئا‌تر لطمه می‌زنند. مدیران می‌آیند و می‌روند، آنچه باقی می‌ماند، تئا‌تر است. انتقادات شما نسبت به مسائل مختلف وارد است و مسئولین باید آن را با شکیبایی بپذیرند و حل کنند.»

کنارمان باشید و ما را نقد کنید

صالح‌پور با ارائه توضیحاتی درباره مفاهیم نهفته در پوستر جشنواره، افزود: «یارتا یاران طراح پوستر، در وهله اول یک هنرمند تئا‌تر است. او خود پیشنهاد داد تا پوستر این دوره از جشنواره را با توجه به فرهنگ و هویت ایرانی، بدون دریافت هزینه انجام دهد. او همچنین هنرمند تجسمی است و زیبایی‌شناسی را بلد است. خوشحالم که پوستر جشنواره تا این اندازه مسئله ایجاد کرده و همه آن را نقد می‌کنند. مفاهیم در نظر گرفته شده برای پوستر صحیح و از جایگاه خاصی برخوردار است، اما در اجرا نتوانسته موفق عمل کند. براین اساس فرصتی را ایجاد کردیم تا ۲۵ دی ماه، طراحان بتوانند طرح‌های پیشنهادی اشان را ارائه دهند. روز گذشته در انجمن طراحان گرافیست خواستار طراحی پوستر برای سال آینده شدم.»

دبیر سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر، اظهار کرد: «بخشی از تئا‌تر سلیقه است. در اجرا‌ها هم، همه کار‌ها را نمی‌توانیم بپسندیم. این چند روز در کنار نقدهایی که داشتیم، توهین‌های بسیاری را هم شنیدیم، که به اعتقاد من اصلا اخلاقی و شایسته نبود. ما هم امکان دارد اشتباه کنیم. بنابراین می‌خواهیم در کنار ما باشید و ما را نقد کنید. نقدی که در بستر صحیحی شکل گرفته باشد.»

صالح‌پور تاکید کرد: «شرایط نامساعدی برای تئا‌تر به وجود آمده است، اما باید خودمان آن را درست کنیم. من ارزش‌ها را فراموش نکرده‌ام. وقتی که می‌بینم تئاتری‌ها حمایت نمی‌شوند و نگران دستمزدهای اولیه‌شان هستند، رنج می‌برم، ولی این مسئله نباید سبب شود از فضیلت اخلاق عدول کنیم.»

به خاطر کمبود بودجه، جشنواره فجر استانی نداریم

او در بخش دیگری از این نشست، در پاسخ به پرسش خبرنگاران، با بیان اینکه بودجه جشنواره تئا‌تر فجر، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است، خاطرنشان کرد: «پیشنهاد اولیه برای بودجه، سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود که امکان پذیر نشد. ما تلاش داریم تا با صرفه جویی بتوانیم هزینه‌های مانده گروه‌های نمایشی را پرداخت کنیم. از سوی دیگر به خاطر کمبود بودجه، نمی‌توانیم جشنواره را در چهار منطقه استانی که در نظر گرفته بودیم، برگزار کنیم، زیرا بودجه‌ای بابت آن نداریم.»

این مقام مسئول در رابطه با همکاری با شهرداری تهران و بهره‌گیری از پردیس تئا‌تر تهران توضیح داد: «این مجموعه به نام خاوران به مجموعه‌های سالن‌های تئاتری اضافه شده‌است، که از امکانات قابل توجه‌ای برخوردار است. در حال حاضر دو نوع جدول اجرایی را طراحی کرده‌ایم، که یکی از آن‌ها با سالن‌های خاوران و دیگری بدون آن سالن هاست. با توجه به اینکه مجموعه تئا‌تر شهر و مولوی را نداریم و نمی‌خواستیم به خاطر تعجیل در ساخت و ساز از کیفیت کار‌ها بکاهیم. در صورت همکاری شهرداری از این سالن‌ها استفاده کنیم.»

او در مورد اجراهای عمومی نمایش‌های بخش تازه‌های تئا‌تر، گفت: «درگذشته ما با این تعداد گروه‌های نمایشی روبه رو نبودیم، که خواستار اجرای عمومی باشند. از سوی دیگر سالن‌ها هر یک دارای مدیریت و شورا هستند، که اجراهای عمومی را، برای سالن‌هایشان، برنامه ریزی می‌کنند. اولویت جدی برای اجراهای عمومی با هنرمندان این گروه هاست و ما روی آن تاکید داریم.»

صالح‌پور در ادامه سخنانش در مورد حضور چند نمایش از کشورهای عربی در جشنواره امسال اظهار کرد: «ما بخشی به نام کشورهای اسلامی داشتیم که قرار بود شش اثر انتخاب شود، با توجه به مسئله کمبود بودجه، این بخش‌ حذف شد و تنها سه کار از کشورهای کویت، عمان و کردستان عراق با تامین هزینه از سوی سفارت خانه‌هایشان در این دوره از جشنواره حضور دارند.»

دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر در پایان، با تاکید بر تغییر رویه مدیریتی تئا‌تر عنوان کرد: «باید در عرصه مدیریت، به معماری و دیپلماسی تئا‌تر توجه کنیم. در طی این مدتی که این مسئولیت را پذیرفته‌ام، با مسائلی رو به رو شده‌ام که من را از این دیدگاه دور می‌کرد. تلاش دارم تا اخلاق مدیریتی را باز گردانم.»




نظرات کاربران