در حال بارگذاری ...
...

گزارش نشست رسانه‌ای رییس تئا‌تر شهر و اعضای شوراهای هنری

هویت تازه مهم‌ترین مجموعه تالارهای نمایشی ایران

گزارش نشست رسانه‌ای رییس تئا‌تر شهر و اعضای شوراهای هنری

 هویت تازه مهم‌ترین مجموعه تالارهای نمایشی ایران

نشست رسانه‌ای رییس تئا‌تر شهر و اعضای شوراهای هنری تالارها در رابطه با مراحل بازسازی و ایجاد تغییرات در این مجموعه برگزار شد.

در این نشست رسانه‌ای که صبح یکشنبه ۲۵ اسفندماه در تالار مشاهیر مجموعه تئا‌تر شهر برگزار شد، پریسا مقتدی، ریس مجموعه تئاتر شهر، سید‌اشرف طباطبایی رییس انجمن مرکز هنرهای نمایشی، رضا دادویی رییس شورای ارزشیابی و نظارت، محمد جعفریان مدیر روابط عمومی تئاترشهر، محمودرضا رحیمی، اصغر دشتی، حمید پورآذری و آروند دشت‌آرای (از اعضای شوراهای هنری) حضور داشتند.

گزارش پریسا مفتدی از روند بازسازی تئاتر شهر


در ابتدای این مراسم، پریسا مقتدی با اشاره به مراحل بازسازی مجموعه تئاتر شهر گفت: «فعالیت‌های ما در دو حوزه هویت‌یابی سالن‌های نمایشی و بازسازی فیزیکی آن‌ها شکل گرفته است، در این زمینه کارمان را همراه با شوراهای هنری آغاز کردیم و از یک خِرد جمعی بهره بردیم.»

او ادامه داد: «در این روند، سازمان میراث فرهنگی و آتش‌نشانی نیز با ما همراه بودند و با حضور آن‌ها مراحل بازسازی را آغاز کردیم. در این مسیر تنها تالار قشقایی توقف یک و نیم ماهه‌ای داشت و آن‌هم به دلیل اختلاف نظر و حساسیت‌های مطرح شده از سوی اعضاء شورای هنری این سالن بود که با توافق‌های صورت گرفته، بازسازی‌ها پیگیری شد تا در این زمینه کم‌ترین مشکلی را شاهد باشیم.»

مقتدی با تاکید بر بهره‌گیری از بهترین امکانات سخت‌افزاری برای سالن‌های اجرایی تئا‌تر شهر عنوان کرد: «تکنولوژی به‌کارگرفته شده در این سالن‌ها از بالا‌ترین سطح کیفی ممکن برخوردار است. بخش عمده تعمیرات سالن سایه انجام شده است و امکان اجرا یافته، چند درصد باقی مانده نیز بعد از پایان اجرای نمایش «کابوس شب نیمه آذر» ادامه پیدا می‌کند. می‌توان گفت نیمه اردیبهشت ماه ۹۴ این سالن به صورت رسمی افتتاح خواهد شد. همچنین سالن قشقایی نیمه خرداد ماه سال آینده به بهره برداری می‌رسد.»

رییس تئا‌تر شهر افزود: «سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر طبق بررسی‌های انجام شده نیاز به پنج ماه زمان برای بازسازی دارد، البته هنوز تاریخ دقیق آغاز آن مشخص نیست، در آخرین مرحله سالن چهارسو که به احتمال بسیار نیمه دوم سال آینده خواهد بود، وارد بازسازی می‌شود.»

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که پازسازی تئا‌تر شهر، پروژه‌ای ملی است، درخواست کرد: «به عنوان مسئول فعلی مجموعه تئا‌تر شهر از مهندس معمار، سرپرست دفتر طرح و برنامه خواهش می‌کنم تا زمان‌های مشخص شده بازسازی را درنظر بگیرند. طبیعتاً حساسیت و پیگیری مسئول پروژه در این زمینه تعیین کننده است. فضای اجرا برای اهالی تئا‌تر بسیار محدود است و بازسازی‌ها شرایط سختی را به وجود آورده است.»

در ادامه این نشست، مقتدی، اعضای شورای هنری سالن‌های تئا‌تر شهر را معرفی کرد و گفت: «دکتر علی رفیعی، حسین مسافر آستانه و همایون غنی‌زاده اعضای شورای هنری سالن اصلی، امیر دژاکام، رضا گوران و نیما دهقان اعضای شورای هنری تالار چهارسو، اصغر دشتی، آروند دشت‌آرای و فارس باقری اعضای شورای هنری سالن قشقایی و محمودرضا رحیمی، حمید پورآذری و کتایون فیض مرندی شورای هنری سالن سایه را تشکیل داده‌اند. همچنین سید‌اشرف طباطبایی و رضا دادویی به عنوان اعضای ثابت و شخصیت حقیقی و حقوقی، دیگر اعضای این شورا محسوب می‌شوند.»

محمودرضا رحیمی: سالن سایه از این پس با اقتباس شناخته می‌شود


محمودرضا رحیمی یکی از اعضای شورای هنری سالن سایه با اشاره به تصمیمات و مراحل اجرایی بازسازی این سالن توضیح داد: «از مردادماه تاکنون بررسی‌های مختلفی را انجام داده‌ایم، اصلی‌ترین کار ما ارائه تعریف هویت این سالن بود. موارد زیادی از سوی دوستان مطرح شد، همانند اختصاص این سالن به نسل نو و... اما آن‌چه اهمیت داشت، تنوع اجرا در تئا‌تر شهر بود. این تنوع در سالن‌های خصوصی وجود دارد اما در تئا‌تر شهر که مرکز اصلی هنرهای نمایشی ایران به‌شمار می‌رود، دیده نمی‌شود.»

او خاطرنشان کرد: «تئاتر و اندیشه همیشه همراه همند و اندیشه همیشه تازه است و متعلق به نسل خاصی نیست. از این رو به سراغ استانداردهای جهانی رفتیم و به مسئله اقتباس پرداختیم. برای همین نام سالن سایه را به صورت سمبلیک، اقتباس گذاشتیم.»

رحیمی با اشاره به جغرافیای سالن سایه و امکانات آن عنوان کرد: «نزدیک به ۲۸ صندلی از ۱۰۳ صندلی این سالن خطای دید دارد. ما دنبال ایجاد سالنی بلک‌باکس هستیم، بنابراین این سالن اکنون دارای صندلی‌های تلسکوپی است که امکان تغییر دارد. صندلی‌های موقت این سالن هم به آرشیو مجموعه تئا‌تر شهر سپرده می‌شود تا در صورت نیاز در جاهای دیگر مورد استفاده قرار بگیرند. این سالن قابل استفاده از دکورهای پرتابل است و تمام این موارد در منشور هنری این سالن ذکر شده است.»

این بازیگر تئا‌تر با بیان این‌که فراخوان اجرایی این سالن بعد از اتمام مراحل بازسازی منتشر خواهد شد، ادامه داد: «طبق فراخوان اعلام شده، ما هشت فرصت اجرایی در این سالن خواهیم داشت، ‌دو بازه بین‌المللی نیز در جدول اجرا‌ها قرار می‌گیرد که می‌تواند به ایرانیان خارج از کشور یا گروه‌های بین‌المللی تعلق بگیرد. در این میان تنها یک انتخاب برعهده مدیریت خواهد بود و گزینش سایر آثار اجرایی برای این سالن برعهده اعضای شورای هنری است.»

اصغر دشتی: به پروژه‌های مطالعاتی در مرکز قشقایی، کمک هزینه پرداخت می‌شود

در ادامه این مراسم، اصغر دشتی عضو شورای هنری سالن قشقایی با اشاره به شرایط سخت تئا‌تر در ایران گفت: «ما با شرایط برزخی روبه‌رو هستیم، زیرا نسبتی میان نرم‌افزار و سخت افزار وجود ندارد. در جامعه‌ای که بی‌خردی فردی بیداد می‌کند، ما تمرین خرد جمعی می‌کنیم. ما با مکان پیچیده‌ای سر و کار داریم، حتی لابیرنت ذهنی پیچیده‌ای در بیرون از آن هم وجود دارد‌. تئا‌تر ایران به شدت دچار روزمرگی شده است و جای یک مساله در آن خالی است که آیا این تئاتر‌ها در حوزه مطالعات اجرایی ما را به جلو می‌برند؟!»

او با اشاره به هویت یابی سالن‌های تئاتر شهر ادامه داد: «فضای کامل تالار قشقایی از ۹ صبح تا ۱۰ شب در اختیار گروه‌های واجد شرایط قرار می‌گیرد تا آن‌ها با برنامه‌ریزی منسجم برای حرکت به سمت و سوی برنامه‌های مطالعاتی خود اقدام کنند.»

این هنرمند حمایت از تقویت ایده چرخشی در تئا‌تر، تمرین اداره چرخه اقتصادی در تئا‌تر ایران ‌، ایجاد بستر برای استقرار گروه‌ها، ایجاد تنوع در تولیدات برای مخاطب و تلاش برای بهره‌برداری خلاق از فضای موجود را از جمله برنامه‌ها، اهداف و تعریف جدید تالار قشقایی نام برد.

دشتی همچنین خاطرنشان کرد: «در این مرکز، گروه‌های واجد شرایط باید حتماً یک اجرا داشته باشند، اما این تعداد طبق خواست آن‌ها قابل افزایش است. ضمن اینکه هر کدام از گروه‌ها باید یک برنامه‌ریزی ۱۵ روزه را طراحی کنند تا طبق الگویی از استقرار با ثبات مکانی برنامه‌هایی مثل سمینار‌، نمایش فیلم‌، کارگاه‌، سخنرانی‌، پاتوق فرهنگی‌ یا جشنواره را اجرا کنند. قشقایی ۱۲ فرصت برای اجرا می‌دهد، اما تعداد و زمان آن می‌تواند تغییر پیدا کند.»

این مدرس دانشگاه از اهدای کمک هزینه به گروه‌های اجرایی در این سالن خبر داد و اظهار کرد: «طبق بودجه مصوبی که سالن قشقایی دارد، این رقم از ۲۵۰ میلیون تومان به ۲۷۰ میلیون تومان ارتقا پیدا می‌کند و به این ترتیب روزانه به هر گروه مبلغ یک میلیون و نیم بابت یارانه مطالعه، تجربه، ‌ برنامه‌ریزی و تمرین استقرار گروه‌ها پرداخت می‌شود. البته مرکز قشقایی تعهدی برای پرداخت این رقم ندارد، چرا که این اتفاق براساس قراردادی بین گروه‌ها و مرکز هنرهای نمایشی صورت می‌گیرد.»

به گفته این عضو شورای هنری سالن قشقایی، این مرکز 14 فرصت اجرایی در طول سال دارد که یک نوبت آن در اختیار مدیریت است و دو فرصت هم به گروه‌های خارجی داده خواهد شد، ضمن این‌که فراخوان این مرکز به زودی منتشر می‌شود و گروه‌ها تا ۲۵ اردیبهشت ماه سال آینده می‌توانند پیشنهاد‌ها و برنامه‌های خود را برای کار ارائه کنند.

میزبانی چهارسو از کارگردانان صاحب سبک

در ادامه این نشست، از آنجا که نماینده‌ای از شورای هنری تالار چهارسو حضور نداشت، پریسا مقتدی درباره این سالن توضیح داد: «اجراهای چهارسو، ۳۰ روزه خواهد بود و از هنرمندان برای اجرا در این سالن، طبق معیارهایی که مشخص شده است، دعوت خواهد شد.»

او با اشاره به پذیرش و انتخاب کارگردانان گفت: «اولویت‌های دعوت از هنرمندان برای اجرا در این سالن عبارت است از کارگردان‌های مولف و صاحب سبک‌، داشتن دست کم سه اجرای موفق در تئا‌تر شهر یا پنج اجرای موفق در خارج از تئا‌تر شهر‌ و برخورداری از آمار فروش بالا در اجراهای گذشته.»

مقتدی خاطرنشان کرد: «نمایش پیشنهادی برای اجرا در چهارسو توسط کارگردان‌ها باید برای اولین بار باید اجرا شود و حتماً اصل باشد، ضمن اینکه متن‌هایی که برای نخستین بار اجرا می‌شوند، اعم از ایرانی و خارجی در اولویت قرار دارند که البته در این بین اولویت با نمایشنامه‌های ایرانی است.»

در این نشست همچنین عنوان شد که سالن اصلی تئاترشهر با تعریفی مبتنی بر اقتصاد هنر به فعالیت خود ادامه خواهد داد که قرار شد در برنامه‌ای جداگانه جزئیات آن ارائه شود.

منبع: ایران تئاتر