در حال بارگذاری ...
فریندخت زاهدی :

راشومون را همه باید ببینند

دکتر فریندخت زاهدی پژوهشگر و مدرس دانشگاه با حضور در مجموعه تئاتر شهر از اجرای نمایش « راشومون» به کارگردانی رضا کوچک زاده در تالار قشقایی قدردانی کرد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، فریندخت زاهدی پس از پایان این اجرا گفت: متاسفانه در سال‌های نزدیک، کمتر شاهد تئاتر هستیم و بیشتر بر صحنه‌های ما، شو اجرا می‌شود. تماشاگر ما بیشتر برای سرگرمی یا خندیدن به تالارهای تئاتر می‌رود. متاسفانه فرهنگ جم‌تی‌وی و فاطمه‌گول و سریال‌های سطحی همانند، تماشاگر ما را به آرامی از تفکر و اندیشه‌ورزی دور کرده است. در حالی که مهمترین وظیفه‌ی تئاتر در طول تاریخ بلند هستی‌اش، اندیشه‌ورزی و به تفکر واداشتن تماشاگر بوده است. از این رو، تئاتر فرهیخته‌ترین هنر تاریخ بشر بوده است.

وی افزود: به نظرم نمایش راشومون را همه باید ببینند! زیرا می‌کوشد هدف و کارویژه‌ی اصلی هنر تئاتر را به ما یادآوری کند و اجرایی صادقانه را بر صحنه شکل دهد. به نظرم راشومون در بهره‌گیری از طریقت ژاپنی یا اندیشه‌ی فلسفی ژاپنی که مخالف هر گونه دیواری‌ست، بسیار موفق بوده و به زیبایی از آن بهره ‌برده است. این که چه‌طور راشومون که بازمانده‌ی مهمترین دروازه‌ی کیوتو و دیوار بزرگ آن بوده، می‌تواند نشانه‌ای از تمدنی باشد که انسان و انسانیت را به زیر سوال می‌برد، بسیار دیدنی در کار تنیده شده بود. راشومون می‌تواند جوابیه‌ای شرقی پنداشته شود که می‌تواند پاسخی باشد بر انسان «فاووست»ی و مادی غرب که امروزه فرهنگش کمابیش همه‌جا را تسخیر کرده است.

زاهدی بیان کرد: نمایش راشومون با بهره‌گیری از مفاهیم انسانی زیبا و به کار گیری نشانه‌های حساب‌شده، فکرشده، درست و به‌جا، دست‌آوردی ارزشمند برای تئاتر ماست. برای نمونه، بهره‌گیری بسیار درست از نشانه‌ی ماه که در فضای تاریک می‌درخشد و عشق را نوید می‌دهد و می‌تواند بر تاریکی غلبه کند، بسیار خوب در این کار استفاده شده است

وی گفت: :آن‌چه در راشمون برایم خیلی جذاب بود، این بود که گونه‌ای از نقالی ژاپنی را می‌دیدم. ژاپنی‌ها بیشتر به همین شکل نشسته، نقالی می‌کنند؛ با حرکت‌هایی بسیار اندک در دست‌ها و چهره و با آواها و موسیقی اندکی که بسیار دقیق و به‌جا شنیده می‌شود. آن‌ها با همین عناصر اندک به رساندن حس و مفهوم می‌پردازند. نمایش راشومون از این جهت نیز بسیار دقیق عمل می‌کند و کمینه‌گرایی را در بهره‌گیری از عناصر صحنه به اوج می‌رساند. برای همین، بسیار برای ما تماشاگران جذاب بود. سپاس فراوان از گروه اجرایی که ما را به تماشای نمایشی ارزشمند بردند. امیدوارم همواره شاهد تئاترهایی این‌چنین باشیم که ارزش‌های معنوی انسانی را با شکلی درخور بازتاب می‌دهند.




نظرات کاربران